فعالیت یک کمیپن هک گسترده علیه زنجیره تامین واکسن کرونا

پاورتل/همزمان با آغاز توزیع واکسن کرونا در دنیا یک کمپین هک گسترده سازمان‌های مرتبط با زنجیره توزیع واکسن را در سطح بین‌المللی هدف گرفته است.

دو تحلیلگر کمپانی IBM به نام‌های «کلیر زابوا» و«ملیسا فریدریک» که در واحد ویژه حملات سایبری این شرکت با عنوان X-Force IRIS فعال هستند، از یک کمپین هک گسترده علیه زنجیره تامین واکسن کرونا در کشورهای آلمان، ایتالیا، کره جنوبی، جمهوری چک، تایوان و برخی مناطق دیگر پرده برداشته‌اند.

برخی واکسن‌ها نیاز به نگهداری در دمای بسیار سرد دارند و این مساله شامل واکسن فایزر هم می‌شود که باید در دمای زیر ۷۰ درجه سانتیگراد ذخیره شود. این مساله چالشی اساسی برای سازمان‌های دارویی محسوب می‌شود و در عین هکرها هم حملات خود را روی پلتفرم زنجیره تامین سرد سازمان‌ بین‌المللی «Gavi» موسوم به «CCEOP» متمرکز کرده‌اند که روی توزیع و بهبود فناوری‌های ذخیره واکسن در دمای فوق سرد فعالیت دارد.

هکرها در بخشی از این حملات ایمیل‌‌‌های حاوی فایل‌ مخرب را به مدیران اجرایی این شرکت ارسال کرده‌اند که هدف از آن سرقت نام‌های کاربری، رمزهای عبور و دیگر اعتبارنامه‌ها برای دسترسی به سیستم‌های داخلی و سرقت اطلاعات حساس است.

به گفته IBM هکرهای خود را به جای مدیران ارشد شرکت «حایر بیومدیکال» جا زده‌اند که خود را تنها ارائه دهنده زنجیره سرد کامل در دنیا عنوان می‌کند. ظاهرا تا کنون دستکم ۱۰ سازمان فعال در زنجیره تامین هدف گرفته‌ شده‌اند.

به باور این تحلیلگران پیاده سازی چنین عملیات حساب شده‌ای در سطح جهانی و تلاش برای دستیابی به اطلاعات در رابطه با داد و ستد و مسیر واکسن‌های کرونا که روی زندگی و اقتصاد جهانی اثر چشمگیری دارد، احتمالا کار هکرهای وابسته به دولت‌ها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *