وقتی دیوار هم هوشمند می‌شود

پاورتل/ محققان آجر هوشمندی ساخته‌اند که می‌تواند برق را برای مواقع اضطراری ذخیره کند. نمونه اولیه این آجر یک لامپ LED سبز رنگ را برای ۱۰ دقیقه روشن نگه داشت.

محققان دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس موفق شدند برق را در آجر معمولی ساختمان سازی ذخیره کنند. آنها برای این منظور آجرها را با لایه‌ای از یک پلیمر رسانا به نام PEDOT پوشاندند. این پلیمر از فیبرهای بسیار کوچکی در مقایس نانو تشکیل شده که به خلل و فرج آجر نفوذ کرده و در نهایت آن را به یک «اسفنج یونی» با قابلیت رسانایی و ذخیره انرژی تبدیل می‌کنند.

به گفته محققان پس از انجام این کار آجرها به یک سوپرخازن (Supercapacitor) تبدیل می‌شوند که قادر به ذخیره سازی مقادیر بالایی از انرژی بوده و با سرعت بیشتری نسبت به باتری شارژ و دشارژ می‌شوند. با کنار هم قرار گرفتن آجرها منبع ذخیره انرژی بزرگتری ایجاد شده و برای جلوگیری از ورود المان‌های خارجی و خروج برق، لایه‌ای از اپوکسی (Epoxy) روی آنها کشیده می‌شود.

آزمایشات نشان داد که نمونه اولیه این آجر در مدت ۱۰ ثانیه به ۳ ولت شارژ شده و سپس قادر به روشن نگه داشتن یک لامپ LED سبز رنگ به مدت ۱۰ دقیقه است. محققان می‌گویند آجرها زیر آب هم قابل استفاده هستند و با مقایس پذیری می‌توان آنها را به منابع انرژی تجدیدپذیر مثل سلول‌های خورشیدی وصل کرد و برق مورد نیاز سنسورها و لامپ‌های بسیار کم مصرف را تأمین کرد. به گفته محققان چون آجرها مثل یک سوپرخازن عمل می‌کنند، می‌توان آنها را در هر ساعت هزاران بار شارژ کرد.

«Julio D’Arcy» محقق اصلی می‌گوید آجرهای پوشیده شده با پلیمر PEDOT برای روشن کردن لامپ‌ها در شرایط اضطراری ایده آل بوده و با اتصال حدوداً ۵۰ آجر به سلول‌های خورشیدی می‌توان به مدت ۵ ساعت برق سیستم روشنایی اضطراری را تأمین کرد. محققان می‌گویند تبدیل آجر به منبع انرژی آسان و ارزان قیمت بوده و با آجرهای جدید و بازیافتی سازگار است.

این تحقیق در ژورنال Nature Communications منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *