آشنایی با چند ویژگی جذاب اندروید 12

سیستم عامل اندروید بعد از هر آپدیت در حال پخته‌تر شدن است. گوگل در اندروید ۱۱ توانست با ارائه ویژگی‌های جذابی مانند فیلم‌برداری از صفحه، شناور کردن چت‌ها و بهبود کنترل پخش فیلم و موسیقی، بسیاری از کاربران این سیستم عامل محبوب را راضی نگه دارد. حال نوبت به نسخه‌ی ۱۲ سیستم عامل گوگل رسیده تا با قابلیت‌های جدیدش ما را غافل‌گیر کند. در این مقاله به معرفی جذاب‌ترین قابلیت‌های این سیستم عامل می‌پردازیم.

اندروید ۱۲ احتمالاً از نیمه دوم سال جاری میلادی برای اولین گروه از کاربران در دسترس خواهد بود. با توجه به انتشار نسخه‌های بتا این سیستم عامل، می‌توانیم به بررسی برخی از خصوصیات احتمالی اندروید جدید بپردازیم.

همان طور که می‌دانید گوگل قبل از اندروید ۱۰، نام دسرها و شیرینی‌های مختلف را برای نام‌گذاری نسخه‌های جدیدش به‌کار می‌برد. هرچند گوگل چند سالی است که این سنت بامزه را کنار گذاشته، کاربران و دوست‌داران این سیستم عامل تصمیم دارند که اندروید ۱۲ را «Snow Cone» یا بستنی قیفی صدا بزنند. قابل ذکر است که اندرویدهای ۱۰ و ۱۱ در بین اهالی فناوری به ترتیب با نام‌های غیر رسمی Quince Tart و Red Velvet Cake شناخته می‌شوند.

بستنی قیفی ابتدا برای گوشی‌های پیکسل عرضه خواهد شد. بقیه گوشی‌ها معمولاً طبق لیستی که تولید‌کنندگان منتشر می‌کنند، به نسخه‌های جدید اندورید بروزرسانی می‌شوند. در ادامه تعدادی از ویژگی‌های اندروید ۱۲ را به شما معرفی خواهیم کرد.

به اشتراک گذاری رمز وای فای 

در حال حاضر، کابران اندروید ۱۰ و بالاتر قادرند تا رمز وای فای خود را با استفاده از کد QR به اشتراک بگذارند. با ارائه اندروید۱۲، کار حتی از این هم آسان‌تر خواهد بود. اندروید ۱۲ به شما این امکان را می‌دهد تا رمز وای فای خود را با استفاده از قابلیت Nearby Share برای یکدیگر ارسال کنید. با استفاده از این قابلیت شما می‌توانید بدون دغدغه لو رفتن گذرواژه، اینترنت وای فای خود را با دوستانتان شریک شوید.

قابیلت EMERGENCY SOS

قبلاً گوگل از این قابلیت در گوشی‌های پیکسل ۴ استفاده کرده است، این گوشی‌ها در صورت تشخیص تصادف، به صورت خودکار با پلیس یا اورژانس تماس می‌گرفتند. این قابلیت که تاکنون فقط در گوشی‌های پیکسل قابل استفاده بود، با اندروید ۱۲ به صفحه تنظیمات تمامی گوشی‌های اندرویدی خواهد آمد.

بهره گرفتن از این فناوری جالب به شما اجازه می‌دهد تا با ۵ بار فشردن سریع دکمه پاور گوشی، با پلیس یا یکی از افراد مورد اعتمادتان تماس بگیرید.  

نگه داشتن دکمه پاور برای فعال‌سازی دستیار صوتی گوگل

در گوشی‌های پیکسل راه‌های مختلفی برای فعال کردن دستیار صوتی گوگل وجود دارد. در گوشی پیکسل ۵، با دوبار ضربه زدن به پشت دستگاه می‌توانید دستیار گوگل را بیدار کنید. حال گوگل راه دیگری نیز برای انجام این عملیات ارائه کرده است؛ نگه داشتن دکمه پاور برای چند ثانیه.

هر چند از این ویژگی قبلاً در رابط کاربری گوشی‌های اندرویدی زیادی استفاده شده است، گوگل قصد دارد این قابلیت را به نسخه خام اندروید هم اضافه کند.

چرخش خودکار صفحه نمایش با استفاده از دوربین سلفی

گوگل مدت‌هاست که قصد دارد چرخش خودکار صفحه نمایش در سیستم عامل اندروید را هوشمندتر کند. سیستم چرخش خودکار جدید با استفاده از دوربین سلفی گوشی، جهت و زاویه دید شما را تشخیص می‌دهد تا از چرخش بی‌موقع نمایشگر جلوگیری کند.

استفاده از یادگیری ماشین برای جایگزینی دکمه بازگشت با ژست حرکتی

با ظهور گوشی‌های هوشمند تمام صفحه، گوگل در اندروید ۱۰ قابلیت جدیدی را ارائه داد که به کمک آن می‌توانستید از نگه داشتن انگشت خود روی کلید هوم  و به سمت چپ کشیدن آن، به جای دکمه بازگشت استفاده کنید. البته به دلیل این که خیلی از اپلیکیشن‌های اندرویدی قبل از این تغییر ساخته شده بودند، قابلیت فوق در اندروید ۱۰ کارایی چندان بالایی نداشت.

در اندروید ۱۲، گوگل از یادگیری ماشین برای تشخیص قصد کاربر از لمس کلید هوم استفاده خواهد کرد. طبق گفته کارشناسان، گوگل الگوریتم یادگیری ماشین خود را بر روی ۴۳۰۰۰ اپلیکیشن مختلف پیاده کرده است، پس می‌توان انتظار داشت این ویژگی جذاب عملکرد قابل قبولی داشته باشد.

انتقال هوشمند تماس‌ها بین دو سیم کارت

اندروید ۱۲ امکان انتقال تماس‌ها بین دو سیم‌کارت جای گرفته در گوشی را فراهم خواهد کرد. این ویژگی می‌تواند به خصوص در هنگام قطع شدن سرویس یکی از سیم‌کارت‌ها، بسیار مفید باشد.

قابلیت ضد ردیابی و تنظیمات امنیتی جدید

بر کسی پوشیده نیست که شرکت‌های بزرگ تکنولوژی مانند فیسبوک، اپل و گوگل اطلاعات و فعالیت‌های کاربران را ذخیره و ردیابی می‌کنند. این شرکت‌ها ادعا می‌کنند که از این اطلاعات فقط به منظور فراهم آوردن تجربه کاربری مناسب‌تر استفاده می‌شود. گوگل به طور به خصوص از این اطلاعات برای نمایش تبلیغات مرتبط با هر کدام از کاربران استفاده می‌کند.

اندروید ۱۲ اما در حوزه امنیت و حفظ حریم خصوصی گام مهمی خواهد برداشت. این قابلیت باعث می‌شود تا تبلیغات شرکت‌های متفرقه که هزینه‌ای برای تبلیغات به گوگل پرداخت نکرده‌اند، به طور کامل از سیستم عامل این شرکت حذف شود. به کمک این ویژگی همچنین می‌توانید میکروفون و بلندگوی گوشی خود را به طور کامل خاموش کرده و سنسورهای دستگاه خود راه نیز غیر فعال کنید.

آسان‌تر شدن نصب اپلیکیش از فروشگاه‌های ترد پارتی

گوگل هرچند همواره به ما اجازه داده است که از فروشگاه‌هایی غیر از گوگل پلی به نصب اپلیکیشن‌های اندرویدی بپردازیم، معمولاً در هنگام نصب با نشان دادن پیام‌هایی ما را از این اقدام بازمی‌دارد. اتفاقاتی مانند شکایت شرکت اپیک گیمز از گوگل و اپل، گوگل را برآن داشته تا در بخشی از سیاست‌هایش علیه فروشگاه‌های ترد پارتی صرف نظر کند. در اندروید ۱۲ از این پیام‌های بازدارنده خبری نخواهد بود اما فروشگاه‌های اپلیکیشن باید مقررات امنیتی اندروید را به بیش از گذشته دنبال کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *