آمریکا سازنده نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس را تحریم کرد

وزارت بازرگانی آمریکا با استناد به گزارش‌هایی مبنی بر استفاده از نرم‌افزاری جاسوسی پگاسوس علیه روزنامه‌نگاران، مقامات دولتی، فعالان سیاسی و دیگر افراد، به شرکت‌های آمریکایی دستور داده که فناوری‌های خود را در اختیار شرکت اسراییلی NSO قرار ندهد. در بیانیه‌ی وزارت بازرگانی آمده که شرکت NSO با فروش این ابزار به دولت‌های سرکوبگر، تهدیدی برای نظم بین‌الملل محسوب می‌شود.

به زبان بسیار ساده پگاسوس یک جاسوس‌افزار تجاری است. برخلاف بدافزارهایی که مجرمان سایبری برای کسب درآمد از طریق سرقت و دیگر کارهای این‌چنینی استفاده می‌کنند، پگاسوس فقط برای جاسوسی طراحی شده است. زمانی که این ابزار بتواند به یک گوشی اندرویدی یا آیفون نفوذ کند، گجت تبدیل به یک ابزار شنود تمام و کمال می‌شود.

پیامک‌ها، ایمیل‌ها، پیام‌های واتساپ و غیره با این ابزار به‌راحتی قابل خواندن و کپی‌برداری هستند. با این ابزار حتی ضبط تماس‌های تلفنی و سرقت عکس‌های موجود در گوشی هم امکان‌پذیر می‌شود. همچنین به طور مخفیانه می‌تواند میکروفون و دوربین گوشی را هم روشن کند. زمانی که این موارد با پتانسیل دسترسی به داده‌های مکانی گذشته و فعلی ترکیب می‌کنید، روشن است که طرف مقابل تقریبا به تمام اطلاعات دلخواه از قربانی می‌تواند دست پیدا کند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، این نرم‌افزار حتی با ارسال یک پیامک نامرئی و بدون اینکه طرف مقابل کاری را انجام می‌دهد، قادر به نفوذ به گوشی‌های قربانیان بوده است. کشورهای مختلف از این نرم‌افزار برای جاسوسی از روزنامه‌نگاران، فعالان سیاسی، مقامات دولتی و دیگر افراد مهم استفاده می‌کنند.

پگاسوس طی سال‌های گذشته بارها در سرخط خبرها قرار گرفته و مثلا می‌توانیم به هک روزنامه‌نگاران مکزیکی در سال ۲۰۱۷ و شکایت واتساپ از شرکت NSO به دلیل استفاده از حفره‌های امنیتی این اپلیکیشن برای هک گوشی افراد اشاره کنیم.

در بخشی از بیانیه‌ی وزارت بازرگانی آمده که فعالیت‌های شرکت NSO مغایر با امنیت ملی یا منافع سیاست خارجی ایالات متحده است. البته باید خاطرنشان کنیم شرکت اسراییلی NSO بارها اعلام کرده که ابزار پگاسوس هیچوقت برای جاسوس از کاربران آمریکایی استفاده نشده است.

NSO تنها شرکتی نیست که به لیست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا اضافه شده و مقامات آمریکایی همچنین شرکت اسراییلی Candiru را هم به اتهام فروش نرم‌افزارهای جاسوسی تحریم کرده‌اند. در کنار این دو شرکت اسراییلی، یک شرکت روسی و یک شرکت سنگاپوری هم به دلیل فروش ابزارهای هک به لیست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا اضافه شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *