آمریکا میخ آخر را بر تابوت هواوی زد

هواوی در سال ۲۰۱۹ بعد از آغاز تحریم‌های آمریکا نتوانسته رونق گذشته خود در دنیای گوشی‌های هوشمند را بازیابد و تنها به لطف گواهی واردات تراشه‌های ۴G از کوالکام و برخی تراشه‌های اختصاصی برند Kirin، تاکنون کسب و کار موبایل خود را زنده نگه داشته است. با این حال اوضاع از این هم برای هواوی بدتر خواهد شد.

هواوی در سال ۲۰۱۹ توسط آمریکا در لیست سیاه تجارت قرار گرفت تا صادرات امکانات سخت‌افزاری به این شرکت، تنها از طریق گواهی‌هایی که مورد تایید دولت آمریکا قرار می‌گیرند اتفاق بیفتد. اینتل، AMD و کوالکام برخی از این گواهی‌ها را دریافت کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد صدور گواهی به پایان خواهد رسید.

ممنوعیت فروش تراشه ۴G به هواوی
هواوی در برخی گوشی‌های جدید سری P و Mate خود از تراشه‌های ۴G کوالکام استفاده کرده تا هنوز حضور هرچند اندکی در دنیای گوشی‌های هوشمند داشته باشد. با این وجود ایالات متحده قصد دارد با گسترش لیست تحریم‌ها، وارادات تراشه‌های ۴G را نیز برای هواوی ممنوع سازد.

لیست تحریم‌های جدید علاوه بر ۴G، فناوری WiFi 6 و ۷ در کنار تکنولوژی‌های مرتبط با هوش مصنوعی و پردازش ابری را نیز شامل می‌شود. یک منبع معتبر گفته حتی پیش از اعلام رسمی لیست تحریم‌های جدید، درخواست‌های هواوی و شرکایش برای صدور گواهی تازه تراشه‌های ۴G رد شده است.

وزارت بازرگانی آمریکا قصد دارد لایسنس‌های قبلی را نیز لغو نماید و حتی در صورت عدم موفقیت نیز مهلت استفاده از آن‌ها بالاخره اتمام خواهد یافت. دولت بایدن ارسال تجهیزات ساخت تراشه و فناوری‌های نیمه‌هادی پیشرفته‌تر از ۱۶ نانومتری به چین را ممنوع کرده است.

گفته می‌شوند کشورها هلند و ژاپن نیز قصد دارند با پیوستن به تحریم‌ها آمریکا، استفاده شرکت‌های چینی از فناوری‌های ساخت تراشه خود را محدود کنند. هواوی که در سراسر جهان با گوشی هوشمند و صنایع مخابراتی شناخته می‌شود، در سال‌های گذشته فعالیت خود را به سمت پردازش ابری سوق داده است.

در حالی که کسب و کار جدید هواوی نیز به زودی هدف تحریم‌های آمریکا قرار خواهد گرفت، این شرکت بعد از افت شدید درآمد در سال ۲۰۲۱، تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی درآمد ۹۱.۵۳ میلیارد دلاری داشته است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *