اپل به دنبال استفاده از سیاه‌ترین رنگ ممکن در مک‌بوک

پاورتل/ جدیدترین پتنت اپل به ارائه‌ی رنگ مشکی با استفاده از سطح آنودایزشده اشاره دارد که می‌تواند بخش گسترده‌ای از طیف نور مرئی را جذب کند و عمیق‌ترین رنگ مشکی را ارائه دهد.
   
در گذشته‌ای نه‌چندان دور، اپل کامپیوترهای مک را در رنگ‌های مختلف از جمله مشکی و سفید عرضه می‌کرد؛ اما این رویه را مدتی است متوقف کرده و دیگر مشکی و سفید گزینه‌های رنگ کامپیوترهای مک به‌حساب نمی‌آیند. بر اساس اختراع جدید اپل، ممکن است گزینه‌ی رنگی مشکی نه‌تنها در کامپیوترهای مک، بلک در طیف وسیعی از محصولات، از جمله آیفون، آیپد، اپل واچ و… مورد استفاده قرار بگیرد و نکته‌ی جالب این است که اپل قصد دارد با فرایند جذب نور، رنگ مشکی مطلق و به‌نوعی، سیاه‌ترین رنگ را به ارمغان آورد.

اختراع ثبت‌شده در اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده با عنوان «قطعه آنودایزشده با ظاهر سیاه مات»، مراحل پایانی دستیابی به رنگ سیاه مطلق را نشان می‌دهد. اپل در این اختراع ادعا می‌کند که از این شیوه‌ی رنگ‌آمیزی می‌توان در طیف وسیعی از فلزات و آلیاژهای فلز از جمله آلومینیوم، تیتانیوم و فولاد استفاده کرد و محصول نهایی مجهز به لایه‌ای آنودایزشده است که نور مرئی را جذب می‌کند؛ این لایه حاوی منافذی است و این امکان را فراهم می‌کند که ذرات رنگ درون منافذ تزریق شوند و بدین ترتیب، رنگ مشکی مات عمیق و مطلق به دست می‌آید.

در حال حاضر محصولات زیادی با رنگ مشکی عرضه می‌شوند و حتی اپل آیفون ۷ را در دو رنگ مشکی مات و براق عرضه کرد؛ اما دستیابی به رنگ سیاه مطلق درست مانند نمایشگرها، بسیار دشوار است و بیشتر محصولات تجاری که با رنگ سیاه عرضه می‌شوند، درواقع خاکستری یا آبی بسیار تیره هستند. اپل در اختراع یادشده توضیح می‌دهد که صرفا رسوب ذرات رنگ در منافذ یک لایه آنودایز، برای دستیابی به رنگ سیاه عمیق و واقعی کافی نیست. یکی دیگر از مشکلات رنگ سیاه مطلق این است که هرچه سیاه واقعی‌تر باشد، درخشش آن بیشتر می‌شود که به نوبه‌ی خود، مقدار زیادی نور مرئی منعکس می‌کند.

در اختراع یادشده با حکاکی منافذی در سطح لایه‌ی آنودایز، اپل قادر است تمامی طیف نور مرئی را جذب کند و بدون افزایش درخشش، رنگ مشکی واقعی ارائه دهد. به عبارت دیگر، شیوه‌ی اپل تقریبا مانند عملکرد ماده‌ی وانتابلک (Vantablack) است که یکی از تیره‌ترین مواد شناخته‌شده محسوب می‌شود و تا ۹۹٫۹۶۵ درصد نور را جذب می‌کند. این ماده به اندازه‌ای سیاه است که طیف‌سنج‌های موجود نمی‌توانند شدت سیاهی آن را محاسبه کنند و حتی با تاباندن پرتو لیزری بسیار قدرتمند روی سطح آن، هیچ نوری به سمت بیننده بازتاب نمی‌شود. در حال حاضر گزینه‌هایی مانند پوسته یا برچسب برای شخصی‌سازی رنگ محصولات وجود دارند؛ اما طبیعتا آن‌ها نیز در ارائه‌ی رنگ مشکی مطلق ناتوان هستند. اپل هرگز مک‌بوک به رنگ مشکی مات ارائه نداده است؛ از این‌رو انتظار می‌رود رنگ مشکی مطلق جذابیت محصولات اپل را برای طرفداران این رنگ دوچندان کند.

اپل به‌صورت هفتگی اختراعات بی‌شماری ثبت می‌کند. ثبت اختراع نشان‌دهنده‌ی موضوعات مورد علاقه‌ی تحقیق و توسعه شرکت‌ها محسوب می‌شود؛ اما تضمین‌کننده‌ی ارائه آن‌ها در محصول یا خدمات آینده به‌حساب نمی‌آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *