اینترنت ماهواره‌ای به آفریقا رسید

روز گذشته ایلان ماسک در توییتر عنوان کرد که سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک (Starlink) در کشورهای آفریقایی نیجریه و موزامبیک مجوز راه اندازی گرفته است.

چند روز پیش یکی از کاربران توییتر از ایلان ماسک در مورد حضور اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در کشورهای آفریقایی سوال کرد. ماسک نیز در پاسخ به وی مدعی شد که اینترنت استارلینک در هر کشوری که مجوزه راه‌اندازی دریافت کند، خدمات خواهد داد و اولین کشورهای آفریقایی که می‌توانند از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک بهره ببرند به زودی اعلام خواهند شد.

در ادامه هم ایلان ماسک روز گذشته کشورهای نیجریه و موزامبیک را به عنوان اولین کشورهای آفریقایی که به سرویس اینترنت استارلینک مجوز کار دادند، معرفی کرد. استارلینک در حال حاضر در بیش از ۳۰ کشور مجوز فعالیت دریافت کرده و قادر است در این مناطق جغرافیایی سرویس اینترنت خود را ارائه دهد.

هم‌اکنون بیش از یک سال از اولین تلاش‌ها برای راه‌اندازی سرویس استارلینک در کشورهای آفریقایی و به خصوص کشور نیجریه می‌گذرد. شرکت اسپیس ایکس در ماه مِی سال گذشته نمایندگان خود را برای مذاکره به کمیسیون ارتباطات نیجریه (NCC) فرستاد. این کمیسیون که رگولاتور سیستم‌های مخابراتی کشور نیجریه محسوب می‌شود در یک سال اخیر به مذاکره برای شرایط حضور سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در کشور خود مشغول بوده است.

بر اساس گزارش‌های اخیر، سازمان NCC اخیراً مجوز فعالیت استارلینک در کشور نیجریه را تایید کرده است. این مجوز با نام Starlink Internet Services Nigeria Ltd و در زیرشاخه‌ی ISPهای این کشور ثبت شده است و از ماه مِی ۲۰۲۲ تا ده سال آینده اعتبار دارد.

با این کار دیگر اپراتورهای مخابراتی نیجریه مانند MTN و Airtel یک رقیب سرسخت پیدا خواهند کرد و برخلاف چند سال اخیر که بدون بهبود کیفیت اینترنت به رقابت با یکدیگر پرداخته‌اند، مجبور به پیشرفت و رقابت سازنده می‌شوند.

در حال حاضر بزرگترین برتری که این شرکت‌های مخابراتی نسبت به استارلینک دارند، هزینه‌ی آن‌ها است. همانطور که می‌دانید سرویس‌ها و دستگاه‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی اینترنت ماهواره‌ای Starlink بسیار گران قیمت و هزینه‌بر هستند اما این سرویس در عوض سرعت بسیار بالا و تاخیر پایینی دارد.

یک کاربر در کشور نیجریه یا موزامبیک برای استفاده از اینترنت استارلینک باید ۱۱۰ دلار برای پیش‌سفارش و اشتراک ماهانه و ۵۹۹ دلار برای یک کیت کامل که شامل ترمینال، پایه‌ی دستگاه و روتر Wi-Fi می‌شود، پرداخت کند. این هزینه‌ی ۷۱۰ دلاری برای یک شهروند معمولی در کشورهای نیجریه و موزامبیک خرج هنگفتی محسوب می‌شود. افزون بر این، قیمت سرویس پریمیوم استارلینک ۲۵۰۰ دلار برای تجهیزات و ۵۰۰ دلار اشتراک ماهانه است که برای اکثر مردم هزینه بسیار سنگینی است.

نظر شما در مورد حضور اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در کشورهای آفریقایی چیست؟ آیا این سرویس در ایران هم مجوز تایید خواهد گرفت یا خیر؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *