حواشی اگزینوس ۲۲۰۰ خبر خوبی برای گلکسی S22 نیست

در بخش نیمه‌هادی سامسونگ چه می‌گذرد؟ همانطور که احتمالا می‌دانید، معرفی جدیدترین تراشه‌ی پرچم‌دار این شرکت یعنی اگزینوس ۲۲۰۰ با حاشیه‌های زیادی همراه بوده است. مدت‌ها قبل سامسونگ اعلام کرد که در تاریخ ۱۱ ژانویه (۲۱ دی) از این تراشه رونمایی می‌کند اما این شرکت بدون انتشار هیچ بیانیه‌ای، تمام پست‌های مربوط به این رویداد را از اکانت‌های خود در شبکه‌های اجتماعی حذف کرد و در تاریخ موردنظر خبری از اگزینوس ۲۲۰۰ نشد. مقامات سامسونگ سپس اعلام کردند که این تراشه در کنار گوشی‌های گلکسی S22 معرفی خواهد شد ولی در کمال تعجب چند روز قبل بی سروصدا از آن رونمایی شد.

باید خاطرنشان کنیم این تراشه اهمیت بسیار زیادی برای سامسونگ دارد زیرا اولین تراشه‌ی موبایل مجهز به پردازنده‌ی گرافیکی AMD محسوب می‌شود و در ضمن برای اولین بار شاهد ارائه‌ی قابلیت سخت‌افزاری ری تریسینگ یا رهگیری پرتو در بین تراشه‌های موبایل هستیم. شرکت‌ها معمولا با بهره‌گیری از چنین دستاوردهایی تا حد ممکن خودنمایی می‌کنند. اما در عوض، سامسونگ به طور مخفیانه از این تراشه رونمایی کرده است. از سوی دیگر، جزئیات زیادی از آن اعلام نشده و مشخص نیست نسبت به نسل قبلی و رقبا دقیقا چه حرفی برای گفتن دارد. گفتنی است هنوز سرعت هسته‌های پردازشی این تراشه به طور رسمی اعلام نشده است.

سامسونگ مدعی شده که اگزینوس ۲۲۰۰ از نظر تولید و عملکرد هیچ مشکلی ندارد اما با توجه به تمام شواهد موجود، باور کردن چنین ادعایی اصلا کار راحتی نیست. اگرچه بر اساس گزارش‌ها این تراشه برای سری گلکسی S22 مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما به نظر می‌رسد محدودتر از حد انتظار به دست کاربران می‌رسد.

شایعات چه می‌گویند؟
در مراسم رونمایی از تراشه‌های موبایل، تمام شرکت‌ها اطلاعاتی مانند سرعت پردازنده و پردازنده‌ی گرافیکی را اعلام می‌کنند و در کنار آن معمولا نتایج مقایسه‌های مربوط به عملکرد هم ارائه می‌شود. اما در این میان، فقط اطلاعات کلی در مورد اگزینوس ۲۲۰۰ منتشر شده و در مورد عملکرد آن نسبت به نسل قبلی نمی‌توانیم صحبت کنیم.

با توجه به فقدان اطلاعات رسمی، برای صحبت در مورد ویژگی‌های این تراشه باید دست به دامن شایعات شویم. اگچه اغلب افشاگران افراد بدبینی هستند، اما روی هم رفته طی ماه‌های گذشته گزارش‌های امیدوارکننده‌ای در مورد اگزینوس ۲۲۰۰ منتشر نشده است. یکی از مشهورترین افشاگران دنیای فناوری که با نام کاربری Ice Universe در شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارد، مدتی قبل اعلام کرد مشکلات مربوط به تولید گرمای بیش از حد از طرف پردازنده‌ی گرافیکی اگزینوس ۲۲۰۰ سامسونگ را ناچار به کاهش سرعت آن کرده است.

همچنین بر اساس یک بنچمارک فاش شده، پردازنده‌ی گرافیکی اگزینوس ۲۲۰۰ بسیار ضعیف‌تر از پردازشگر گرافیکی اسنپدراگون ۸ نسل ۱ است. برخی می‌گویند به دلیل همین ضعف در عملکرد، سامسونگ اگزینوس ۲۲۰۰ را بی سروصدا معرفی کرده و به همین خاطر اطلاعات زیادی در مورد آن ارائه نداده است.

در همین رابطه باید به بنچمارک‌های منتشر شده از اسنپدراگون ۸ نسل ۱ و Dimensity 9000 اشاره کنیم که طبق آن‌ها، پردازنده‌ی موجود در تراشه‌ی کوالکام حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد حرارت بیشتری نسبت به چیپست مدیاتک ایجاد می‌کند؛ این در حالی است که هر دو پردازنده از هسته‌های یکسان با سرعت مشابه استفاده می‌کنند. اما تفاوت کلیدی آن‌ها مربوط به کارخانه‌ی سازنده است. تراشه‌ی کوالکام با فناوری ۴ نانومتری سامسونگ ساخته شده ولی چیپست پرچم‌دار مدیاتک مبتنی بر فناوری ۴ نانومتری شرکت TSMC است. به نظر می‌رسد بخشی از مشکلات مربوط به گرمای بیش از حد اگزینوس ۲۲۰۰ به مشکلات خط تولید سامسونگ برمی‌گردد.

البته تمام این گزارش‌ها غیر رسمی هستند و شاید برخی از آن‌ها صحت نداشته باشند. لزوما تمام اطلاعات ارائه شده از طرف افشاگران درست از آب در نمی‌آید و از طرف دیگر خبرهای منفی با استقبال بیشتری از طرف کاربران روبرو می‌شوند. اما حتی اگر بخشی از اطلاعات ارائه شده درست نباشند، روی هم رفته مجموع این شایعات تصویر خوبی را از اگزینوس ۲۲۰۰ و وضعیت آن ترسیم نمی‌کند.

مشکلات تراشه‌های اگزینوس
متاسفانه وضعیت فعلی تراشه‌ی پرچم‌دار سامسونگ برای افرادی که طی سال‌های گذشته روند توسعه‌ی چیپست‌های اگزینوس را دنبال کرده‌اند، بسیار آشنا است. سامسونگ چند سال قبل روند استفاده از هسته‌های پردازشی اختصاصی برای پردازنده‌ی موجود در تراشه‌های خود را آغاز کرد که در نهایت بعد از اعتراض‌های گسترده، آن را کنار گذاشت.

اما در این میان مهم‌ترین مشکل هسته‌های پردازشی سامسونگ این بود که شکاف بین مدل‌های اگزینوس و اسنپدراگون گوشی‌های سری گلکسی S را افزایش می‌داد. بعد از عرضه‌ی نسل‌های مختلف سری گلکسی S، کاربران زیادی تفاوت عملکرد بین مدل‌های اگزینوس و اسنپدراگون را پیگیری می‌کنند ولی چنین مقایسه‌هایی مورد پسند مدیران سامسونگ نیست. بنابراین وقتی که اعلام شد سامسونگ می‌خواهد برای تراشه‌های خود از پردازنده‌های گرافیکی طراحی شده توسط AMD استفاده کند، رسانه‌ها و کاربران زیادی از این تصمیم استقبال کردند.

به همین خاطر، اگزینوس ۲۲۰۰ و گوشی‌های سری گلکسی S22 اهمیت دوچندانی پیدا کرده‌اند. اما بر اساس شایعات مختلف، شکاف بین اگزینوس ۲۲۰۰ و اسنپدراگون ۸ نسل ۱ بسیار بیشتر از گذشته شده و چنین چیزی یک خبر بسیار بد برای سامسونگ و کاربران گوشی‌های پرچم‌دار این شرکت است. اگر عملکرد اگزینوس ۲۲۰۰ واقعا بسیار بدتر از تراشه‌ی ساخت کوالکام باشد، ممکن است تعداد کمتری از کاربران مدل‌های مبتنی بر چیپست اگزینوس را خریداری کنند. از طرف دیگر، سامسونگ نمی‌خواهد وجهه‌ی خود را در زمینه‌ی تراشه‌ها بیش از پیش بدتر کند و در نتیجه، طبق برخی شایعات امسال مدل‌های اگزینوس گلکسی S22 در تعداد کمتری از کشورها به دست کاربران می‌رسند.

روی هم رفته ساخت تراشه‌های پیشرفته به هیچ عنوان کار راحتی نیست و با وجود اینکه سامسونگ یکی از بزرگ‌ترین سازندگان تراشه در جهان محسوب می‌شود و در زمینه‌ی طراحی چیپست هم سابقه‌ی زیادی دارد، اما هنوز نتوانسته در این حوزه از کوالکام پیشی بگیرد. همچنین با توجه به اینکه اگزینوس ۲۲۰۰ از نسل اول پردازنده‌ی گرافیکی AMD بهره می‌برد، عملکرد ضعیف‌تر از حد انتظار آن چندان دور از ذهن نیست. امیدواریم برخی از شایعات منتشر شده در مورد این تراشه صحت نداشته باشند ولی در کل با توجه به نحوه‌ی رونمایی از اگزینوس ۲۲۰۰، نباید انتظار زیادی از آن داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *