خبرهایی تازه از داغ شدن غیرعادی اکس‌باکس سری اکس

پاورتل/ تعدادی از خبرنگاران صنعت بازی‌های ویدیویی در هفته‌های گذشته به کنسول نسل بعدی مایکروسافت یعنی اکس‌باکس سری اکس دسترسی داشته‌اند که تقریباََ همه‌ی آن‌ها از قابلیت‌های بی‌نظیر آن در زمینه‌ی درایو SSD و Backwards Compatibility شگفت‌زده شدند. با این وجود تعدادی از آن‌ها به داغ شدن غیرمعمول آن اشاره کرده‌اند.

داغ شدن بیش از حد یک کنسول بالارده یا سخت‌افزارهای یک رایانه‌‌ی شخصی قدرتمند چندان عجیب نیست. اکس‌باکس سری اکس به طور ویژه طراحی خاصی دارد تا جریان هوای داغ تولیدی از سخت‌افزار را به خارج هدایت کند و البته برای این کار یک فن ۱۳۰ میلی‌متری نیز تعبیه شده است. تولیدکنندگان محتوا و خبرنگاران مختلف از وبسایت‌های گوناگون در هفته‌ی گذشته به صدای کم سری اکس اشاره کرده‌اند و دلیل اصلی آن سرعت پایین فن توصیف می‌شود.

کن بوگارد (Ken Bogard)، خبرنگار وبسایت جوکس ویدئو (Jeux Video)، در ویدیوی اخیر خود صدای پایین کنسول را در زمان عملکرد ستایش کرد اما از داغ شدن کنسول بسیار تعجب کرده است. وی در این باره گفت:

سری اکس بسیار داغ می‌شود، واقعاََ داغ! هیچ صدایی از آن تولید نمی‌شود به شدت داغ می‌شود و به طور دیوانه‌وار گرما از خود ساطع می‌کند. به گونه‌ای که انگار شما یک بخاری دارید.
بوگارد در ادامه توضیح داد که گرمای غیر عادی نسخه‌ی قبل از عرضه‌ی کنسول ،در حالتی ساطع شده که در حال بازی کردن عناوین نسل گذشته از طریق قابلیت Backwards Compatibility بوده است در حالی که به طور همزمان منیوی اصلی نیز مورد کاوش قرار می‌گرفت.

در یک ویدیوی جداگانه میزبان وبسایت قدیمی جاینت بامب (Giant Bomb)، جف باکالار (Jeff Bakkalar)، گفت که کنسول قبل از عرضه‌ی او حتی در حالت آماده به کار (standby mode) نیز گرمای قابل توجه‌ای را ساطع می‌کرد که حتی با برداشت کارت حافظه‌ی یک تراباتی خارجی آن دست خود را سوزانده است. او در این باره توضیح داد:

یک چیز بسیار دیوانه‌کننده … این کنسول برای مدتی که صحبت می‌کردیم در حالت آماده به کار (standby mode) قرار داشت و بچه‌ها این کنسول کمی برشته شده است!
البته وی در ادامه توجه را به سمتی برد که کنسولی که در دست دارد نسخه‌ی نهایی نیست و احتمال دارد تغییراتی اعمال شود. وی در ادامه گفت:

به نظر می‌رسد همانند کنسول‌های دیگر که در زمان عدم استفاده کارهایی انجام می‌دهند، سری اکس در زمان آماده به کار فعالیت دارد تا جایی که باید گرما را خارج کند.
اکس‌باکس سری اکس شامل یک فن بسیار بزرگ می‌شود که بر اساس توصیف‌های مایکروسافت به دلیل اندازه‌ی بزرگ آن توانسته‌اند سرعت چرخش را کم کنند تا هم کنسول خنک بماند هم صدایی تولید نکند. اگرچه عده‌ای به داغ شدن غیرعادی سری اکس اشاره کرده‌اند اما تمرکز بسیاری از منتقدین صدای تولیدی پایین بوده است.

سم مچکُوِچ (Sam Machkovech) از وبسایت آرس تکنیکا (Ars Technica) در انتهای پیش نمایش خود نوشت:

من این پیش‌نمایش را با بهترین خبر ممکن نتیجه‌گیری می‌کنم: سری اکس تا به این لحظه کم صداترین اکس‌باکسی است که تست کرده‌ام. قابلیت Back-Compat به اندازه‌ی کافی این توانایی را دارد که صدای فن‌ها را در بیاورد اما من به سختی توانستم صدایی بشنوم. حتی در عناوین دنیای‌باز بزرگی مانند Destiny 2 و Red Dead Redemption 2 صدایی به گوش نمی‌رسید.
رایان مک‌کافری (Ryan McCaffrey) از وبسایت IGN در نتیجه‌گیری خود نوشت:

این کنسول بسیار ساکت است. تقریباََ در زمانی که با آن کار نمی‌کنید صدایش شنیده نمی‌شود و در عنوان Red Dead Redemption 2 نیز با کنسولی کم صدا رو به رو هستیم.
در کنار این موارد برخی دیگر از نویسندگان نیز به گرمای عادی اشاره کرده‌اند که نه سیستم خنک‌کننده‌ی بی‌نظیر را به تصویر می‌کشد و نه گرمای عجیبی که منتقدین دیگر توصیف کرده‌اند را تایید می‌کند. به عنوان مثال جز کوردن (Jezz Corden) از وبسایت ویندوز سنترال گرمای خارج شده را به مانند سایر کنسول‌ها و سخت‌افزارهای بالارده توصیف کرد.

اگرچه باید توجه داشته باشید که این داغ بودن بیش از حد یا معمولی (بر اساس نتیجه‌گیری هر منتقد) نتیجه‌ی اجرای بازی‌های نسل قبلی و گشت و گذار در منیوی اصلی است کسی نمی‌داند عملکرد نهایی در زمان اجرای بازی‌های نسل نهمی حقیقی چگونه خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *