ذن فون 7 پرو ویدئوهای حرکت آهسته را به‌طور خارق‌العاده‌ای ضبط می‌کند

پاورتل/ بررسی دوربین ایسوس ذن‌فون ۷ پرو نشان می‌دهد این گوشی هوشمند درزمینه‌ی ضبط ویدئوهای حرکت آهسته بسیار عالی عمل می‌کند. وضوح ۴K و نرخ ۱۲۰ فریم‌برثانیه دوربین این گوشی را متمایز می‌کند.
   
ویدئوهای حرکت‌آهسته اگر به‌درستی ضبط شوند، می‌توانند بسیار لذت‌بخش و شگفت‌انگیز باشند. ایسوس ذن‌فون ۷ پرو (Asus Zenfone 7 Pro) گوشی هوشمند جدیدی است که طبق ادعای کارشناسان، به‌خوبی می‌تواند ازپسِ ضبط ویدئوهای حرکت‌آهسته‌ بربیاید. تا دهه‌ی گذشته‌ی میلادی، ضبط ویدئو به‌صورت حرکت‌آهسته به دوربین‌های بزرگ و سنگین‌وزن و گران‌قیمت نیاز داشت. بااین‌حال، گوشی‌های هوشمند باعث شدند امکان دسترسی به ویدئوهای حرکت‌آهسته به‌شکلی گسترده‌تر فراهم شود؛ زیرا این دستگاه‌ها چند سال است که توانایی ضبط چنین ویدئوهایی را پیدا کرده‌اند.

دراین‌میان، حتی برخی از گوشی‌های ساخت هواوی می‌توانند ویدئویی با نرخ ۷٬۶۸۰ فریم‌برثانیه را ضبط کنند که عددی اعجاب‌انگیز است؛ البته ضبط این نوع ویدئو در گوشی‌های هواوی درنهایت به کاهش درخورتوجه کیفیت ویدئو نهایی ختم می‌شود، بااین‌حال، نکته‌ی مهم این است که امروزه، امکان ضبط ویدئو با نرخ فریم بسیار زیاد ازطریق گوشی فراهم شده است.

نکته‌ی مهمی که باید در نظر داشته باشیم، این است که معمولا در گوشی‌ها با افزایش نرخ فریم، کیفیت نهایی کاهش پیدا می‌کند. کاهش کیفیت نهایی ویدئو می‌تواند به اَشکال مختلف رخ دهد؛‌ نظیر کاهش وضوح تصویر، کاهش میدان دید، درون‌یابی (Interpolation) فریم و حتی فشرده‌سازی زیاد. 

گوشی‌های هوشمند معمولی می‌توانند ویدئو حرکت‌آهسته‌ی ۷۲۰p را با نرخ ۱۲۰ فریم‌برثانیه ضبط کنند. البته گوشی‌های پرچم‌دار ممکن است حتی ویدئوهای ۱۰۸۰p را با نرخ ۲۴۰ فریم‌برثانیه نیز ضبط کنند. این گوشی‌ها ویدئوهای حرکت‌آهسته‌ی ۷۲۰p را معمولا با نرخ ۹۶۰ فریم‌برثانیه ضبط می‌کنند. اگر به‌دنبال ضبط ویدئو با وضوح Ultra HD 4K هستید، بیشتر اوقات به نهایتا نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه باید راضی شوید؛ حتی در پیشرفته‌ترین گوشی‌های امروزی. گوشی ایسوس ذن‌فون ۷ پرو می‌تواند ویدئوهای حرکت‌آهسته‌ی ۴K را با نرخ حداکثر ۱۲۰ فریم‌برثانیه بگیرد و از این حیث دستگاه مهمی به‌حساب می‌آید.

عملکرد ویدئوهای حرکت‌آهسته‌ی ذن‌فون ۷ پرو چگونه است؟
آنچه در بالا می‌بینید، ویدئوهای حرکت‌آهسته‌ای را شامل می‌شود که روی گوشی ذن‌فون ۷ پرو ایسوس ضبط شده ‌است. برای فهمیدن نحوه‌ی عملکرد دوربین گوشی، درادامه ویدئوهای ضبط‌شده را به‌ترتیب پخش‌شده در ویدئو بررسی می‌کنیم و نگاهی نزدیک‌تر به‌ آن‌ها می‌اندازیم.

در ویدئو اول، فردی را می‌بینیم که با توپ فوتبال مشغول روپایی‌زدن است. در این ویدئو، وضعیت نوری تا حدی مشکل‌ساز است؛ زیرا سایه‌های زیادی روی دیوار و دیگر اشیای موجود در ویدئو دیده می‌شوند. دلیل اصلی این است که نور مستقیم خورشید از بین شاخه‌ها و برگ‌های درختان عبور می‌کند. ویدئو اول واضح به‌نظر می‌رسد و رنگ‌های به‌نمایش‌درآمده در آن از دقت کافی برخوردار هستند و فرایند اکسپوژر (نوردهی) نیز به‌طور مداوم و مناسب انجام می‌گیرد. در بخش سمت راست ویدئو، جایی که نور کمتری وجود دارد، اندکی نویز به‌چشم می‌خورد؛ بااین‌حال، ویدئو یادشده به‌عنوان ویدئویی حرکت‌آهسته، به‌طور درخورتوجهی واضح و پرجزئیات است. 

در ویدئو دوم، فردی را می‌بینیم که با پای خود ضربه‌ای به شن‌های ساحل می‌زند تا با این آزمایش، توانایی دوربین ذن‌فون ۷ پرو ایسوس را در‌زمینه‌ی حفظ جزئیات بررسی کند. در این ویدئو، به‌سادگی می‌توانید دانه‌های ریز شن را ببینید که در هوا به‌حرکت درمی‌آیند. در ویدئو ذکرشده، گوشی هوشمند ایسوس درمعرض نور شدید خورشید قرار گرفت و همین موضوع باعث شد کفش و شلوارک فردی که در ویدئو حاضر بود، مطابق با انتظارمان به‌نظر نرسد. البته همچنان جزئیات اندکی روی شلوارک و کفش دیده می‌شود؛ اما نه در حد انتظار.

ذن‌فون ۷ پرو ایسوس ویدئوهای حرکت‌آهسته‌ی ۱۲۰ فریم‌برثانیه‌ای را با وضوح ۴K ضبط می‌کند
در ویدئو سوم سراغ فیلم‌برداری معمولی از ساحل می‌رویم که ویدئویی چشم‌نواز است. ذن‌فون ۷ پرو در این زمینه نیز عملکرد بسیار موفقی دارد و های‌لایت‌ آسمان از بین نرفته است. در این ویدئو، امکان دیدن ابرها وجود دارد. به‌علاوه در درختانی که در دوردست جای گرفته‌اند، اندکی جزئیات و رنگ به‌چشم می‌خورد که اتفاق جالبی است. فرد ضبط‌کننده‌ی ویدئوها می‌گوید ضبط سومین ویدئو سخت‌ترین کار بوده است؛ زیرا در این ویدئو گسترده‌ی داینامیکی بسیار زیادی شاهد هستیم. بااین‌همه، ذن‌فون ۷ پرو توانست شرایط را به‌خوبی کنترل کند. 

در ویدئو چهارم، درحالی‌که ذن‌فون ۷ پرو در دست کاربر قرار دارد، او کارت حافظه‌ SD را رها می‌کند تا روی میز بیفتد. در این ویدئو، نور نسبتا کمی می‌بینیم؛ به‌همین‌دلیل، می‌توانید روی میز و حتی خود کارت حافظه مقداری نویز و آرتیفکت‌های کاهش نویز ببینید. ازآنجاکه برای ثبت نور بیشتر باید سرعت شاتر کاهش پیدا می‌کرد، این ویدئو حرکت‌آهسته چندان پروضوح نیست.

در دو ویدئو بعدی، بیرون‌آمدن آب را از شیر مشاهده می‌کنیم. این ویدئوها وضوح مناسبی دارند؛ بااین‌حال، گوشی ذن‌فون ۷ پرو نمی‌تواند ویدئو را به‌حدی سریع بگیرد که آب صاف به‌نظر برسد. نرخ ۱۲۰ فریم‌برثانیه برای چنین ویدئویی کافی نیست؛‌ اما رفتن به‌سراغ نرخ فریم بیشتر درنهایت باعث شد ویدئویی که ذن‌فون ۷ پرو می‌گیرد، بسیار بدتر به‌نظر برسد. این ویدئو وضوح ناامیدکننده‌ای دارد؛ درست شبیه تصاویری که معمولا در گوشی‌های هوشمند دیگر می‌بینیم. ویدئو یادشده در حالت کلی ویدئو مناسبی است؛ اما تحسین‌برانگیز به‌حساب نمی‌آید.

اگر می‌خواهید به نسخه‌ی اصلی ویدئوهای این مطلب دست پیدا کنید، می‌توانید وارد این پوشه در گوگل درایو شوید.  

دیدن چنین قابلیت‌های پیشرفته‌ای درزمینه‌ی فیلم‌برداری از گوشی هوشمند ۷۹۹ یورویی اتفاقی غیرمنتظره است؛ آن‌هم درحالی‌که بسیاری از گوشی‌های گران‌قیمت‌تر از چنین قابلیت‌هایی بهره‌مند نیستند. به‌دنبال معرفی رسمی ذن‌فون ۷ پرو، این گوشی دراختیار رسانه‌های زیادی قرار گرفت. یکی از کارشناسان می‌گوید هنگام بررسی عمومی محصول، از عملکرد دوربین آن شگفت‌زده و همین موضوع باعث شده ترغیب شود نگاهی دقیق‌تر به دوربین بیندازد.

ویدئو ۴K/120fps ذن‌فون ۷ پرو حالت فیلم‌برداری مداوم است؛ این یعنی محدودیت زمانی خاصی متوجه شما نیست. یکی از کارشناسان می‌گوید با ذن‌فون ۷ پرو ۲۵ دقیقه ویدئو ۴K را با نرخ ۱۲۰ فریم‌برثانیه ضبط کرده است. در این مدت، گوشی داغ کرد؛ اما این داغی بیش‌از‌حد نبود و مشکلی برای دستگاه پیش نیامد.

معمولا کاربران تمایل دارند ویدئوهای حرکت‌آهسته‌ی کوتاه ضبط کنند؛ زیرا هر ویدئویی که ضبط می‌کنید، به‌دلیل حرکت‌آهسته‌بودن، زمان بیشتری برای تماشا نیاز دارد. کارشناسی که نگاهی دقیق به دوربین ذن‌فون ۷ پرو انداخته‌، از عملکردش راضی است. او می‌گوید دوربین را در وضعیت‌های مختلف نظیر نور مستقیم روز، نور کم، محیط‌های روباز، محیط‌های سربسته، گرفتن گوشی در دست و قراردادن روی سه‌پایه امتحان کرده است.

نرخ داده عامل بسیار مهمی برای کیفیت نهایی ویدئو است. معمولا هرچه نرخ داده بیشتر باشد، حجم فایل نهایی بیشتر می‌شود و تصویر واضح‌تر به‌نظر می‌رسد. از‌آنجاکه ذن‌فون ۷ پرو با ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ ذخیره‌ سازی عرضه می‌شود، به‌احتمال بسیار زیاد، مشکلی برای حافظه‌ی ذخیره‌سازی نخواهید داشت. ذن‌فون ۷ پرو ویدئوهای تقریبا ۱۲۰ مگابایت‌برثانیه‌ای ضبط می‌کند که برای گوشی هوشمندی در این دسته، بسیار زیاد است؛ زیرا اکثر گوشی‌های هوشمند معمولا ویدئوهای ۵۰ تا ۸۰ مگابایت‌برثانیه‌ای ضبط می‌کنند. این نرخ داده‌ی چشمگیر نشان می‌دهد که ویدئوهای نهایی ضبط‌شده با گوشی بسیار واضح به‌نظر می‌رسند. 

می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن گالری ذن‌فون ۷ پرو، ویدئوهای ۱۲۰ فریم‌برثانیه‌ای ضبط‌شده با گوشی را کُندتر کنید. این قابلیت برای کسانی بسیار عالی است که دوست دارند ویدئوهایشان را در شبکه‌های اجتماعی به‌اشتراک بگذارند. تنظیمات گوشی در حالت پیش‌فرض به‌گونه‌ای است که اگر ویدئوهای حرکت‌آهسته را به رایانه‌ی شخصی منتقل کنید، ویدئو را با وضوح و مدت‌زمان اصلی به‌همراه صدا مشاهده خواهید کرد.

به‌طور کلی، گوشی ذن‌فون ۷ پرو ایسوس ویدئوهای ۱۲۰ فریم‌برثانیه‌ای ۴K را با کیفیت مطلوبی ثبت می‌‌کند. ویدئوهای ضبط‌شده واضح به‌نظر می‌رسند و گستره‌ی داینامیکی تعجب‌برانگیزی برای این نرخ فریم دارند.

امروزه، اکثر شرکت‌های بزرگ صنعت موبایل نظیر اپل، سامسونگ، گوگل و هواوی ویدئوهای حرکت‌آهسته را با وضوح حداکثر ۱۰۸۰p ارائه می‌دهند؛ بااین‌حال، گوشی جدید ایسوس قابلیت‌های بسیار بیشتری در این زمینه دارد و مخصوص کسانی است که می‌خواهند بدون تهیه‌ی دوربین‌های DSLR، ویدئوهای حرکت‌آهسته‌ی بسیار خوبی ضبط کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *