راهنمای خرید بهترین کارت‌های گرافیک


بهترین کارت های گرافیک برای بازی و ساخت محتوای ویدیویی

 

اگر می‌خواهید سیستم گیمینگ اسمبل کنید، انتخاب پردازنده‌ی گرافیکی مناسب یا همان کارت گرافیک حتی در ‌مقایسه ‌با پردازنده‌ اصلی سیستم اهمیت بیشتری دارد. متأسفانه فرایند انتخاب گزینه‌ی مناسب در این بازار کمی پیچیده است و باید نکات فنی و تخصصی زیادی را در نظر گرفت. در ضمن علاوه ‌بر مشخصات فنی و توان عملیاتی کارت گرافیک، عوامل دیگری نظیر نوع نمایشگر، فضای داخلی کیس، استانداردهای ابعادی مادربرد و سطح تنظیمات گرافیکی مدنظر در بازی‌ها هنگام خرید کارت گرافیک باید در نظر گرفته شود. گرانی سخت‌افزار و کمیاب ‌بودن برخی از قطعات در بازار ایران نیز به این وضعیت دامن می‌زند و باید کارت گرافیک را به‌گونه‌ای انتخاب کرد که نه بیشتر از بودجه‌ی لازم هزینه و نه کارت گرافیک ضعیف‌تر از نیاز واقعی خود تهیه کنیم.

در این مقاله از سایت پاورتل ، بهترین کارت‌ گرافیک‌های حال حاضر بازار کشورمان در هر بازه‌ی قیمتی را معرفی کرده‌ایم. همچنین با ذکر رزولوشن هدف و حدود توان بازدهی (از وب‌سایت Userbenchmarks) برای مقایسه‌ی بهتر توان محصولات، سعی کرده‌ایم انتخاب آن‌ها و درک توان پردازشی را برای کاربران تسهیل کنیم.


نکات مهم

متأسفانه با توجه به افزایش قیمت ارز‌های دیجیتال و گرایش بیشتر عموم به ماینینگ در کنار مشکلات چرخه‌ی تولید ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، شاهد کمبود وحشتناک CPU و به‌خصوص کارت گرافیک در بازار هستیم. این شرایط به‌ حدی بحرانی است که حتی برند‌های سازنده‌ی کارت‌ گرافیک نیز به‌صراحت خبر از افزایش قیمت محصولات طی ماه‌های آینده داده‌اند. AMD و انویدیا نیز از ادامه‌ی مشکلات کمبود و عرضه‌ی پردازنده‌های خود به بازار حداقل تا پایان نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۰ خبر داده‌اند. با درنظرگرفتن مشکلات جهانی در کنار بازار نابسامان سخت‌افزار کشورمان، پیشنهاد می‌شود در صورت نیاز سریع‌تر محصول مدنظر خود را خریداری کنید زیرا به‌ این زودی‌ها خبر از کاهش قیمت نخواهد بود و احتمالا شاهد افزایش قیمت نیز باشیم.

به دلیل شرایط نامساعد بازار سخت‌افزار، شاهد تفاوت قیمت بسیار زیاد در بازار پردازنده‌ها هستیم. اختلاف قیمت به‌ حدی است که برخی موارد شاهد عرضه‌ی محصولی یکسان با تفاوت قیمت ۳۰ تا ۴۰ درصدی توسط دو فروشنده‌ی مختلف هستیم! تناقضات موجود در بازار به‌ حدی گسترده است که مضحک شده است. برخی مواقع مشاهده می‌شود حتی مدلی پایین‌رده‌تر از یک برند گران‌تر از مدل توانمند‌تر به ‌فروش می‌رسد! به‌ همین دلیل قویا توصیه می‌کنیم زمانی را برای جست‌وجو در فروشگاه‌های آنلاین و فیزیکی محل سکونت خود اختصاص دهید تا ارزان‌ترین گزینه‌ی موجود را بیابید.

متأسفانه به دلیل وارد نشدن کارت‌های گرافیک جدید سری ۶۰۰۰ رادئون و افزایش قیمت مضحک محصولات پیشین این برند در بازار، در حال‌ حاضر خرید AMD به ‌هیچ وجه توصیه‌ نمی‌شود. کارت‌های گرافیک سری ۳۰۰۰ انویدیا در بازارمان یافت می‌شود. اما متأسفانه شاهد فروش آن‌ها با قیمت ۳ برابر ارزش واقعی خود هستیم؛‌ به همین دلیل هنوز سری RTX 2000 به‌عنوان بهترین گزینه‌ی بازار در بازه‌ی قیمت کمتر از ۳۰ میلیون تومان به‌ شمار می‌روند.

 

NVIDIA GeForce RTX 3090

کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 3090 از نمای بالا

 

  • رزولوشن هدف: ۴K
  • توان بازدهی: ۲۳۰ درصد

توان RTX 3090 یا بهتر است بگوییم شاهکار انویدیا، زبانزد خاص‌و‌عام است و هر گیمری آرزوی داشتن این کارت گرافیک انویدیا را در کیس خود دارد. بیش از ۱۰ هزار هسته‌ی کودا در کنار ۲۴ گیگابایت حافظه‌ی بسیار سریع GDDR6X باعث شده است تا انویدیا جی‌فورس ۳۰۹۰ را بتوان توانمند‌ترین پردازنده‌ی گرافیکی حال حاضر دانست. این موضوع باعث شده است تا انویدیا پرچم‌دار خود را اولین کارت ‌گرافیک دنیا با قابلیت اجرای بازی در رزولوشن ۸K بخواند. همچنین RTX 3090 برای عاشقان فناوری رهگیری پرتو در گیمینگ با وضوح ۴K و نرخ فریم چشمگیر، بهترین گزینه‌ی موجود است. اگر برای اسمبل ‌کردن کامپیوتر خود بودجه‌ی بسیار زیادی دارید و می‌خواهید قوی‌ترین کارت گرافیک موجود در بازار را داشته باشید، ۳۰۹۰ با قیمت حدودی ۱۰۰ میلیون تومان همان چیزی است که می‌خواهید. البته توجه کنید که قیمت این محصول در کشور بسیار گران‌تر از ارزش واقعی‌اش است و تنها آن را به کاربرانی توصیه می‌کنیم که بدون محدودیت مالی به ‌دنبال توانمند‌ترین کارت گرافیک حال حاضر بازار هستند.

NVIDIA GeForce RTX 3080

نمای بالا کارت گرافیک RTX 3080 انویدیا

  • رزولوشن هدف: ۴K
  • توان بازدهی: ۲۰۱ درصد

در صورتی که برچسب قیمت عجیب ۳۰۹۰ را به‌ هیچ وجه نمی‌توانید هضم کنید اما به ‌دنبال اجرای جدید‌ترین بازی‌ها با حداکثر تنظیمات گرافیکی، رهگیری پرتو و رزولوشن ۴K هستید، انویدیا RTX 3080 بهترین گزینه‌‌ی موجود است. این کارت گرافیک با ۸۷۰۰ هسته‌ی کودا به‌راحتی از پس اجرای تمام بازی‌های با بالاترین تنظیمات گرافیکی برمی‌آید. تنها انتقاد کارشناسان به این کارت گرافیک، حافظه‌ی ۱۰ گیگابایتی آن است که برخی احتمال گلوگاهی این بخش طی سال‌های آتی و هنگام اجرای بازی‌های سنگین با بافت‌های گرافیکی حجیم را می‌دهند. به‌ همین دلیل زمزمه‌هایی مبنی بر عرضه‌ی RTX 3080 TI با ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی VRAM به ‌گوش می‌رسد. بااین‌حال موارد مذکور چیزی از ارزش و توان پردازشی ۳۰۸۰ نمی‌کاهد. بد نیست بدانید ۳۰۸۰ با ۳۰ درصد قیمت کمتر نسبت به ۲۰۸۰TI، نزدیک به ۳۰ درصد توان پردازشی بیشتری دارد. این موضوع باعث شد قیمت ۲۰۸۰TI به‌شدت در بازار‌های جهانی و حتی کشورمان افت کند و درحالی‌که چندی پیش با قیمت ۱۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسید، اکنون بتوان آن را با قیمت حدودی ۸۰ میلیون تومان نیز تهیه کرد.

با درنظرگرفتن توان پردازشی و قیمت انویدیا ۳۰۸۰، این کارت گرافیک ارزش خرید به‌مراتب بیشتری در مقایسه با ۳۰۹۰ دارد.

 

NVIDIA GeForce 3070

کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti نمای جلو فن ها / انویدیا جی فورس RTX 3060 Ti

  • رزولوشن هدف: ۴K
  • توان بازدهی: ۱۵۳ درصد

در کنفرانس رونمایی محصولات جدید انویدیا، زمانی بهبود قابل ‌توجه توان پردازشی سری ۳۰۰۰ محسوس شد که جنسن هوانگ (مدیرعامل انویدیا) توان ۳۰۷۰ را برابر با ۲۰۸۰TI عنوان کرد. این در حالی است که ۲۰۸۰TI با قیمت ۹۹۹ دلار به فروش می‌رسید اما RTX 3070 قیمتی برابر با ۴۹۹ دلار دارد. بدین ترتیب دیگر برای تجربه‌ی بازی‌های در رزولوشن ۴K با فناوری رهگیری پرتو نیازی به پرداخت هزینه‌های بسیار سنگین نیست و کارت‌های گرافیک جدید انقلابی ایجاد کرده‌اند. ۵۸۸۸ هسته‌ی کودا در کنار ۸ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6، کارت گرافیک ۳۰۷۰ را به هیولایی تبدیل کرده است که ارزش خرید بالایی دارد (البته در صورت بازگشت به قیمت واقعی خود). نسل دوم هسته‌های رهگیری پرتو و هسته‌های بهینه‌‌شده‌ی Tensor برای محاسبات هوش مصنوعی، ارزش خرید بالاتری برای این کارت گرافیک حتی در صورت قیمت یکسان با ۲۰۸۰TI ایجاد می‌کند.

NVIDIA GeForce 3060Ti

کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti نمای بالا/ انویدیا جی فورس RTX 3060 Ti

  • رزولوشن هدف: ۴K
  • توان بازدهی: ۱۳۲ درصد

RTX 3060TI را می‌توان از جذاب‌ترین اعضای خانواده‌ی جدید انویدیا دانست. محصولی که توان پردازشی برابر با RTX 2080 سوپر دارد و برچسب قیمت ۳۹۹ دلاری آن (در صورت حل مشکل کمبود محصول و عرضه با قیمت مناسب در کشور) ارزش خرید فوق‌العاده‌ای دارد. این کارت گرافیک با ۴۸۶۴ هسته‌ی کودا و ۸ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6، توانایی اجرای بازی‌های با رزولوشن ۱۴۴۰P و حداکثر تنظیمات گرافیکی را دارد و همچنین برای اجرای بازی‌های با رزولوشن ۴K بسیار مناسب است. تا چندی پیش در ایران با قیمت ۴۵ میلیون تومان در دسترس بود. اما متأسفانه در حال‌ حاضر به‌سختی و با حدود قیمت ۵۲ میلیون تومان یافت می‌شود. شک نداشته باشید انویدیا ۳۰۶۰TI و ۳۰۶۰ در صورت عرضه‌ی مناسب می‌تواند به آمار فروش GTX 1060 برسد و پس از سال‌ها جایگاه محبوب‌ترین کارت گرافیک جهان را از آن بگیرد.

NVIDIA GeForce 2070

Nvidia Geforce RTX 2070

  • رزولوشن هدف: ۱۴۴۰P
  • توان بازدهی: ۱۰۶ درصد

پس از عبور از کارت‌های گرافیک‌ جدید انویدیا، ۲۰۷۰ از هر لحاظ می‌تواند محصولی ایده‌آل برای گیمرها باشد. البته این موضوع تا زمانی صادق خواهد بود که کارت‌های سری ۳۰۰۰ به قیمت اصلی خود بازنگردند. کارت گرافیک ۳۰۶۰ نیز به‌تازگی معرفی شده است و احتمالا در آینده‌ی نزدیک وارد بازار ایران می‌شود.

حدود قیمتی ۴۷ میلیون تومان برای ۲۰۷۰ به‌ هیچ ‌وجه ارزان محسوب نمی‌شود و این عضو خانواده‌ی جی‌فورس انویدیا را در دسته‌ی کارت‌های گران‌قیمت قرار می‌دهد. اما باید به این موضوع توجه کنید که با ۸ گیگابایت حافظه و بهره‌مندی از هسته‌های مخصوص پردازش رهگیری پرتو، ۲۰۷۰ سوپر می‌تواند بازی‌ها را با وضوح ۴K و نرخ فریم کاملا رضایت‌بخش اجرا کند. به ‌لطف پشتیبانی این کارت گرافیک از فناوری DLSS انویدیا، کاربران می‌توانند نرخ فریم بیشتری در برخی از عناوین بازی‌ تجربه کنند.

 

NVIDIA GeForce 2060

Nvidia GeForce RTX 2060

  • رزولوشن هدف: ۱۴۴۰P
  • توان بازدهی: ۸۹ درصد

RTX 2060 با معیار‌های امروزی دنیای پردازنده‌های گرافیکی محصولی چندان توانمند نیست. اما در رده‌ی قیمت از ۴۳ میلیون تومان و به لطف افزایش وحشتناک قیمت RX 5700 و RX 5600XT، بهترین گزینه‌ی موجود به‌ شمار می‌رود. با وجود پشتیبانی از فناوری رهگیری پرتو، نباید حساب ویژه‌ای روی فعال‌سازی این قابلیت باز کنید. بااین‌حال RTX 2060 توانایی خوبی در اجرای بازی‌های با رزولوشن ۱۴۴۰P و ۱۰۸۰P دارد. به لطف پشتیبانی از DLSS قادر به تجربه‌ی بازی‌های با رزولوشن بیشتر نیز خواهید بود.

 

نکته‌ی مهم پیش از خرید این محصول، تنوع زیاد قیمت آن در بازار است. در صورتی که جستجوی خوبی در بازار و فروشنده‌های مختلف، به‌خصوص فروشگاه‌های آنلاین داشته باشید، موفق به خرید آن با قیمت بسیار کمتر از میانگین بازار خواهید بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *