شرکت AMD با دست پر به رویداد CES 2022 می‌آید

همانطور که می‌دانید برخی از شرکت‌های بزرگ فناوری مانند آمازون و اینتل به دلایل مختلف در رویداد CES 2022 حضور نمی‌یابند، اما کمپانی‌های بزرگ بسیاری مانند AMD و سامسونگ در این مراسم حاضر خواهند بود. امروز افشاگری تمام محصولاتی که شرکت AMD قصد دارد در این رویداد معرفی کند را مشخص کرد و در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

طبق خبرهای منتشر شده کمپانی AMD قصد دارد رویداد CES 2022 چندین محصول جدید را معرفی کند و انتظار می‌رود حضور پررنگی در این مراسم داشته باشد. تیم سرخ قصد دارد در این نمایشگاه، سه پردازنده‌ی موبایل جدید با معماری Zen3+ (از سری Rembrandt) و یک پردازنده گرافیکی مخصوص لپ تاپ با معماری RDNA2 را معرفی کند.


این سه APU (CPU به همراه GPU) جدید ای ام دی عبارتند از Ryzen 9 6980HX، Ryzen 9 6900HX و Ryzen 7 6800H. تمام این پردازنده‌ها دارای ۸ هسته و ۱۶ رشته پردازشی هستند. توان حرارتی (TDP) پردازنده‌هایی که پسوند HX دارند از ۴۵ وات فراتر می‌رود، در حالی که توان حرارتی پردازنده Ryzen 7 6800H بین ۳۵ تا ۴۵ وات خواهد بود. همچنین گفته می‌شود پردازنده‌ی AMD Ryzen 9 6980HX به فرکانس بوست ۵.۰۰ گیگاهرتز هم دست می‌یابد در حالی که Ryzen 9 6900HX و Ryzen 7 6800H به ترتیب از فرکانس‌ها بوست ۴.۹۰ و ۴.۷۰ گیگاهرتز بهره‌مند هستند.

افزون بر این، انتظار می‌رود APUهای جدید AMD با فناوری ساخت ۶ نانومتری شرکت TSMC و معماری Zen3+ تولید شوند و از این رو در مقابل پردازنده‌های ۷ نانومتری با معماری Zen3 موجود بسیار بهتر عمل نمایند. با توجه به پیشرفت فناوری ساخت، احتمالاً پردازنده‌های موبایل جدید ای ام دی در کنار عملکرد بهتر، مصرف انرژی کمتری نیز داشته باشد که این امر عامل بسیار مهمی برای لپ تاپ‌های نسل است. البته متاسفانه هیچ‌کدام از این APUها به فناوری جدید ۳D V-Cache تیم سرخ مجهز نخواهد بود و این تکنولوژی فقط در CPUهای دسکتاپ حضور می‌یابد.

در نهایت نیز باید در نظر داشت هر سه APU گفته شده یک پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع از سری Radeon 600M با معماری RDNA2 به همراه خواهند داشت. با این وجود در حال حاضر اطلاعاتی در مورد تعداد واحد‌های محاسباتی (CU) و فرکانس کاری آن‌ها موجود نیست.

از APUهای جدید که بگذریم، کمپانی AMD قصد دارد در رویداد CES 2022 یک کارت گرافیک مجزا (dGPU) با معماری RDNA2 و مخصوص لپ تاپ‌های گیمینگ نیز رونمایی کند. این کارت گرافیک Radeon RX 6850XT نام دارد که از ترکیب پردازنده گرافیکی Navi 22 با ۱۲ گیگابایت حافظه ویدیویی GDDR6 پدید می‌آید و دارای توان حرارتی ۱۷۵ وات و رابط حافظه‌ی ۱۹۶ بیتی است.

با توجه به مشخصات افشا شده از این کارت گرافیک، انتظار می‌رود Radeon RX 6850XT از دیگر کارت‌های گرافیک مجهز به پردازنده گرافیکی Navi 22 حدود ۱۵ درصد عملکرد بهتری داشته باشد.

نظر شما در مورد محصولاتی که تیم سرخ قصد دارد در نمایشگاه CES 2022 معرفی کند چیست، آیا پردازنده‌های جدید AMD می‌توانند CPUهای نسل ۱۲ اینتل را شکست دهند یا خیر؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *