عدم دسترسی گوشی‌ های سامسونگ و اپل به شبکه ۵G ایران

پاورتل/ براساس آخرین اخبار گوشی‌های سامسونگ و اپل در حال حاضر امکان استفاده از شبکه ۵G ایران را ندارند؛ اما ممکن است در آینده این امکان ایجاد شود.

در حالی که اپراتورهای موبایل در حال راه‌اندازی و توسعه شبکه ۵G ایران هستند، دسترسی به تکنولوژی‌های ۵G برای گوشی‌ های سامسونگ و اپل فعلا در ایران امکان‌پذیر نمی‌باشد. باوجود اینکه گوشی‌‌های ۵G سامسونگ و اپل در ایران موجود هستند، کاربران این برندها به علت اعمال بعضی از محدودیت‌ها توسط این دو برند نمی‌توانند از این خدمات بهره ببرند. این در حالی است که کاربران هوآوی و شیائومی به آسانی می توانند از تکنولوژی مذکور در گوشی‌هایی که از ۵G پشتیبانی می‌کنند بهره ببرند.

براساس گفته کارشناسان، سامسونگ و آیفون به علت فنی برای دسترسی به این امکان در خاورمیانه محدودیت‌هایی را اعمال کرده‌اند و اپراتورها برای  آزاد سازی این قابلیت باید با آن‌ها مذاکره کنند. طبق شنیده‌ها در حال حاضر شرکت‌های ایرانسل و همراه اول این مذاکرات را آغاز کرده‌اند؛ اما مدت زمان حل این موضوع هنوز به طور دقیق مشخص نشده است و ممکن است برای ماه‌ها به طول بینجامد.

فاصله دوساله تا استفاده مستقیم از شبکه ۵G ایران
براساس سخنان محمود کشوری کارشناس حوزه پاورتل، نخستین بسته های تجاری ‌۵G به صورت ‌۵G FWA ( انتقال داده مبنی بر فناوری بی‌سیم ثابت) مشغول به کار می‌شود، به این شکل که این تکنولوژی به‌صورت مستقیم به گوشی متصل نمی‌شود و فقط می تواند از طریق وای‌فای از آن استفاده کرد. وی در رابطه با این موضوع توضیح داد که هم اکنون نیز به ‌صورت پایلوت در برخی از محدوده‌ها ایرانسل و همراه اول این امکان را به کاربران خود ارائه کرده‌اند و قرار است تا مبین‌نت نیز به زودی اتصال خانگی به این شبکه را ایجاد کند، البته آن نیز در یک محدود مشخصی در دسترس قرار خواهد گرفت. کاربرانی که موبایل آن‌ها از نسل پنجم تلفن همراه پشتیبانی می کند، قادر هستند تا از طریق اتصال به این سایت از آن استفاده کنند و کاربرانی که گوشی آن‌ها از این فناوری پشتیبانی نکند نیز می توانند به واسطه ‌Hotspot مودم ۵G در این سایت، به شکل وای فای به شبکه نسل پنجم تلفن همراه وصل شوند.

محمد کشوری تخمین زده است که حداقل تا یک و نیم سال دیگر  ۵G FWA مورد استفاده گسترده قرار خواهد گرفت و بعد از آن نیز برای استفاده مستقیم گوشی‌ها از این تکنولوژی به دو سال زمان نیاز داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *