نیروی فضایی آمریکا برای گشت‌زنی از سگ‌های رباتیک استفاده می‌کند

نیروی فضایی ایالات متحده می‌گوید در پی استفاده از ربات‌های چهارپای سگ‌نما با هدف گشت‌زنی در اطراف پایگاه‌های نظامی و ارزیابی خسارت‌ها است.
 
آن‌طور که خبرگزاری اسپیس‌دات‌کام می‌نویسد، نیروی فضایی ایالات متحده اخیراً از وسیله‌ی نقلیه‌ی زمینی بدون سرنشین چهارپا (Q-UGV) برای گشت امنیتی و یک‌سری اهداف دیگر استفاده کرده است. در این پروژه‌ی آزمایشی در روزهای ۲۷ و ۲۸ ژوئن (۵ و ۶ مرداد) از حداقل دو ربات چهارپای ویژن ۶۰ که توسط شرکت گوست رباتیکس ساخته شده‌اند در پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال استفاده شد.

براساس اطلاعیه‌ی وزارت دفاع ایالات متحده، واحد پرتاب فضایی دلتا ۴۵ (متعلق‌به نیروی فضایی آمریکا) قرار است از سگ‌های رباتیک با هدف «ارزیابی آسیب‌ها و گشت‌زنی» استفاده کند تا «به‌طرز قابل‌توجهی» در زمان نیروهای انسانی صرفه‌جویی شود. واحد دلتا ۴۵ مسئولیت تمامی عملیات‌های پرتاب فضایی از مرکز فضایی کندی و کیپ کاناورال را برعهده دارد.

تصاویری که نیروی فضایی آمریکا منتشر کرده است افرادی را نشان می‌دهد که کنترل سگ‌های رباتیک را ازطریق کنترلری دستی انجام می‌دهند. سگ‌های رباتیک ویژن ۶۰ را می‌توان به انواع حسگرهای نوری و صوتی مجهز کرد. به گفته‌ی متخصصان، این ویژگی باعث می‌شود که ربات‌های چهارپا برای گشت‌زنی در اطراف مناطق حساس نظیر پایگاه نیروی فضایی بسیار پرکاربرد باشند.

ربات‌ها می‌توانند به‌صورت خودکار گشت‌زنی کنند و همچنین امکان کنترل آن‌ها ازطریق اپراتور انسانی وجود دارد. این ربات‌ها به دستورها صوتی پاسخ می‌دهند.

اندرو کوچیا، ستوان یکم نیروی هوایی ایالات متحده و مدیر ارشد نوآوری در شرکت گوست رباتیکس، در حال کنترل ربات چهارپای ویژن ۶۰ در پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال

ربات‌های سگ‌مانند می‌توانند در نقش گره‌های ارتباطی کوچک نیز فعالیت کنند. امکان تجهیز این ربات‌ها به آنتن وجود دارد تا در مناطقی که از زیرساخت‌های لازم برخوردار نیستند شبکه‌ی ارتباطی فراهم شود.

نیروی هوایی ایالات متحده پیش‌تر از ربات ویژن ۶۰ با هدف پدافند پیرامونی استفاده کرده است. در سال ۲۰۲۰ سگ‌های رباتیک در پایگاه نیروی هوایی نلیس در نوادا با استفاده از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک «داده‌های هدف‌گیری را به‌صورت بلادرنگ برای اپراتورهای نیروی هوایی آمریکا» در فلوریدا ارسال کردند.

سگ‌های رباتیک ویژن ۶۰ به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که دربرابر آب و شرایط نامساعد آب‌و‌هوایی از خود مقاومت نشان دهند. این ربات‌های چهارپا همچنین با تجهیزاتی خاص توانایی جابه‌جایی در زیر آب را پیدا می‌کنند. ربات‌های ویژن ۶۰ افزون‌بر استفاده‌ی نظامی قرار است برای مدیریت شرایط بحرانی ایمنی عمومی و بازرسی صنعتی نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *