هواوی بیشتر در تله تحریم گیر کرد!

پاورتل/ تحریم بیشتر برای هواوی در راه است؟ داستان تحریم‌های بی‌شمار آمریکا علیه شرکت چینی هواوی به نظر پایانی ندارد و این شرکت همچنان باید مورد تحریم‌های بیشتر واقع شود. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی این خبر بپردازیم.

 تحریم بیشتر برای هواوی…!
این اولین باری نیست که در پاورتل به بررسی تحریم‌های صورت گرفته علیه هواوی می‌پردازیم، پیش از این در پاورتل خواندید که آمریکا اقدام به تحریم بیشتر هواوی با ممنوعیت سرمایه گذاری در این شرکت و ۵۹ شرکت دیگر کرده است. همچنین پس از آن نیز درباره افزایش تحریم های آمریکا علیه هواوی و ZTE در زمینه استفاده از تجهیزات مخابراتی آنان خواندیم.

وب سایت خبری PhoneArena به نقل از گزارش خبرگزاری بلومبرگ گفته است، روز جمعه دادگاه تجدیدنظر فدرال با حکم سه قاضی در نیواورلئان، با صدور یک حکم، موافقت خود را با تصویب قانونی که توسط کمیسیون ارتباطات فدرال از سال ۲۰۱۹ شروع شده بود و هواوی را از استفاده وجوه مالیات دهندگان برای خرید تجهیزات شبکه ۵G منع می‌کرد، اعلام کردند.

قابل ذکر است که دو نفر از این قاضی‌ها از قاضی‌های منصوب شده توسط رئیس جمهور سابق آمریکا، دونالد ترامپ هستند. در ادامه آمده است که این بودجه برای توسعه پهنای باند ایالات متحده استفاده خواهد شد. همچنین دادگاه استیناف حکم داده است که کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) می‌تواند خرید تجهیزات شبکه‌ای هواوی را مسدود نمایند چرا که این مسئله یک تهدید علیه امنیت ملی آمریکا قلمداد شده است!


فشار بیشتر بر هواوی توسط FCC
بر اساس اطلاعات منتشر شده، کمیسیون ارتباطات فدرال مانع دریافت بودجه یارانه‌ای هواوی شده چرا که معتقد است تجهیزات شبکه‌ای این شرکت در معرض حملات هکرها قرار دارد و این هکرها وابسته به ارتش چین هستند. همچنین این کمیسیون با اشاره به اینکه هواوی تهدید شماره یک علیه امنیت ملی آمریکا می‌باشد، استفاده از بودجه یارانه‌ای برای خرید تجهیزات ۵G این شرکت را ممنوع اعلام کرده است.

هواوی در پرونده ۶۱ صفحه‌ای خود درباره ممنوع اعلام شدن استفاده از بودجه یارانه‌ای برای خرید تجهیزات نسل پنجم خود، مدعی شده است که در تصمیم گیری در مورد این موضوع، کمیسیون ارتباطات فدرال جایگزین وزارت امور خارجه یا سایر ارگان‌های صاحب اختیار شده است.

 تحریم‌های بیشتر برای هواوی در راه است…؟
یکی از قاضی‌های منصوب شده توسط ترامپ، آقای کایل دانکن در این مورد گفته است اگر متقاعد شده بودیم که کمیسیون ارتباطات فدرال در این ماجرا به جای وزارت امور خارجه تصمیم‌گیری می‌کند، این قانون را کنار می‌گذاشتیم اما چنین موضوعی اصلا مطرح نیست و بر اساس اطلاعات ما، ارزیابی‌ خطرات امنیتی برای شبکه‌های مخابراتی بر عهده این کمیسیون است.

همچنین هواوی در بخش دیگری از ادعاهای خود، استدلال کرده است که کمیسیون ارتباطات فدرال، در اختیارات رئیس جمهور برای تعیین امنیت ملی، دخالت کرده و از مراحل لازم در روند تصمیم گیری فدرال صرف نظر کرده است. با این وجود، چنین اظهاراتی از سوی هواوی نتوانست دادگاه تجدید نظر را ترغیب کند که رای اصلی پرونده را باطل نماید.

بی اعتباری هواوی در اثر تحریم‌‌ها
در نتیجه این ممنوعیت، هواوی می‌گوید که حکم این کمیسیون باعث لکه‌دار شدن اعتبار هواوی شده است و چنین اتفاقی باعث نگرانی مشتریانی شده است که قصد استفاده از تجهیزات نسل پنجم این شرکت را داشتند و آن‌ها را از خرید محصولات این شرکت دور کرده است.

علاوه بر این، تعیین و معرفی هواوی به عنوان یک تهدید علیه امنیت ملی آمریکا سبب شده است تا ارزیابی‌های امنیتی مختلفی درباره هواوی در انگلیس، ژاپن، استرالیا و نیوزلند صورت گیرد. کمیسیون ارتباطات فدرال گفته است که بر اساس تحقیقات صورت گرفته، به این نتیجه رسیده است که گرچه تجهیزات هواوی هزینه‌های کمتری را در پی دارد، اما از سوی دیگر ریسک خطر بیشتری را برای امنیت ملی آمریکا به همراه دارد.

طی بحث‌های شفاهی صورت گرفته، قضات دادگاه استیناف، هواوی را تحت فشار قرار داده‌اند تا این شرکت اعتراف کند چرا موارد امنیتی شایعه شده که به این شرکت امکان جاسوسی از شهروندان آمریکایی را می‌دهد، برطرف نمی‌سازد؟ همچنین سه‌شنبه گذشته با حکم کمیسیون ارتباطات فدرال، ممنوعیت از این نیز بیشتر گسترش یافت و اکنون این ممنوعیت‌ها علیه هواوی شامل دوربین‌های نظارتی این شرکت به علاوه چهار شرکت چینی دیگر نیز می‌باشد.

تحریم‌های اولیه علیه هواوی
در ابتدا ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۹، هواوی را در لیستی قرار داد که مانع از دسترسی این شرکت به زنجیره تامین آمریکا میشد که تنها تا سال قبل حدود ۱۸ میلیارد دلار چرخش مالی در آن جریان داشت. همچنین کمیسیون مذکور، استفاده این شرکت را از خدمات موبایل گوگل ممنوع اعلام کرد و این تصمیم سبب شد تا هواوی به توسعه سیستم عامل مخصوص خود یعنی Harmony OS بپردازد. البته لازم به ذکر است که مدل‌های جدید آنر یعنی آنر ۵۰ و آنر ۵۰ پرو از خدمات موبایلی گوگل استفاده می‌کنند.

سال بعد، آمریکا اقدام به تغییر یک قانون صادراتی کرد که به موجب آن، حمل و نقل و فروش هرگونه چیپ که با استفاده از تکنولوژی‌های آمریکا ساخته شده است را بدون مجوز از وزارت بازرگانی آمریکا، به هواوی ممنوع کرد.

شکست هواوی…؟
در صورت عدم وجود چنین اقداماتی قطعا هواوی می‌توانست به بزرگ‌ترین تولید کننده گوشی‌های هوشمند در جهان تبدیل شود. اما حالا شاهد هستیم که این شرکت از لحاظ میزان تولید گوشی هوشمند به رتبه هفتم جدول تنزل یافته، چنین کاهش رتبه‌ای که منجر به کاهش درآمد هوایی نیز شد، می‌تواند متاثر از فروش زیر برند آنر نیز باشد که این شرکت با اتخاد چنین تصمیمی سعی داشت برند آنر بخاطر ارتباط با هواوی، درگیر ممنوعیت‌ها و تحریم‌های اعمال شده علیه این شرکت نشود.

هم‌اکنون که شرکت Huawei و برند Honor از یکدیگر جدا شده‌اند، استفاده از خدمات و اکوسیستم گوگل دیگر برای برند آنر ممنوع نیست و شاهد این موضوع هستیم که دو محصول جدید این شرکت یعنی آنر ۵۰ و آنر ۵۰ پرو از سیستم عامل اندروید و خدمات مختلف گوگل بهره‌مند هستند.

نظر شما کاربران عزیز در این مورد چیست؟ به نظر شما آمریکا با اتخاذ چنین تصمیماتی قصد دارد تهدیدات هواوی و چین را علیه امنیت ملی آمریکا دور سازد یا آنکه این اقدامات برای جلوگیری از رقابت و رشد هواوی است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *