چرا پلی استیشن از ایکس باکس محبوب‌تر است؟

پاورتل/ امروز گزارشی را مشاهده کردیم که در آن به محبوبیت بیشتر پلی استیشن ۵ نسبت به ایکس باکس سری ایکس در سرتاسر دنیا اشاره شده بود. حال این سوال مطرح می‌شود که چرا باوجود عملکرد خوب برند ایکس باکس در سال‌های اخیر، پلی استیشن همچنان با اختلاف زیادی محبوب‌تر است.

پلی استیشن به عنوان نماد بازی در ذهن مردم جا افتاده

فردی که زیاد اهل ویدیو گیم نباشد معمولا برای توصیف یک کنسول بازی از عبارت پلی استیشن استفاده می‌کند. این موضوع هم چندان دور از انتظار نیست. تا کنون چهار نسل از کنسول‌های پلی استیشن در بازارهای جهانی عرضه شد‌ه‌اند که همه آن‌ها حتی پلی استیشن ۳ که فروش کمتری نسبت به بقیه داشت جزو پرطرفدارترین کنسول‌های تاریخ بازی‌های ویدیویی هستند.

 سونی طی ۲۵ سال برند پلی استیشن را به عنوان نامی کاملا شناخته میان گیمرها و حتی افرادی که علاقه‌ چندانی به ویدیو گیم ندارند جا انداخته است. از سوی دیگر، ایکس باکس با سری ایکس وارد چهارمین نسل حضورخود در دنیای گیم می‌شود. ایکس باکس اورجینال حدود ۲۰ میلیون فروش رفت و در همان نسل پلی استیشن ۲ با فروشی ۱۵۰ میلیون واحدی به پرفروش‌ترین کنسول تاریخ تبدیل شد.

مایکروسافت اختلاف خود با سونی را در نسل هفتم و با عرضه موفق ایکس باکس ۳۶۰ کم کرد اما در نهایت بازهم پلی استیشن ۳ با اختلاف کمی بیشتر از ایکس باکس ۳۶۰ فروش رفت. در نسل بعدی و در حالی که ایکس باکس پتانسیل این را داشت تا بیشتر از همیشه خود را به پلی استیشن نزدیک کند، سیاست‌های غلط مدیران وقت برند ایکس باکس باعث شد تا ایکس باکس وان از نظر فروش و محبوبیت فاصله زیادی با پلی استیشن پیدا کند.

عملکرد پر فراز و نشیب مایکروسافت طی این سال‌ها و ثبات بالای برند پلی استیشن باعث شده تا این برند حداقل فعلا شناخته شده‌تر از ایکس باکس باشد و به همین خاطر هم کاربران حتی با وجود سرویس‌های خوبی مثل گیم‌پس روی ایکس باکس، به پلی استیشن و سابقه درخشان‌تری که دارد، اعتماد بیشتری دارند.

ایکس باکس سری ایکس و سری اس هنوز در عمل چیزی نشان نداده‌اند

با وجود آن که مایکروسافت حسابی در زمینه به دست آوردن محبوبیت در سوشال مدیا و ارائه یک تصویر باحال از برند ایکس باکس بین اهالی شبکه اجتماعی موفق بوده، همچنان برای آن که بخواهیم به ایکس باکس‌های جدید اعتماد کنیم، سند خیلی محکمی نداریم.

مشخص است که مایکروسافت با به خدمت گرفتن چند استودیو بزرگ از جمله بتسدا که خودش به تنهایی یکی از غول‌های دنیای ویدیو گیم محسوب می‌شود توانسته تا زمینه را برای پیشرفت برند ایکس باکس فراهم کند و سرویس‌های جالب این کمپانی مثل گیم‌پس و ایکس کلاود هم قطعا در این راه موثر ظاهر خواهند شد.

اما حداقل در آینده‌ای نزدیک نه خبر از بازی‌های فرست پارتی درجه یک روی سری ایکس و سری اس خواهد بود و سیاست‌های مایکروسافت در راستای فراهم کردن شرایط تجربه بازی‌ها روی هر پلتفرمی، هنوز به طور کامل پیاده‌سازی شده است.

نظر سنجی تازه‌ای که توسط گیم‌اینفورمر منتشر شده بود به‌خوبی نشان می‌داد که گیمرها همچنان به وجود بازی‌های انحصاری روی یک پلتفرم بازی اهمیت زیادی می‌دهند و به همین خاطر هم خیلی‌ها از همین حالا برای برند پلی استیشن هیجان‌زده هستند.

باید این نکته را هم در نظر گرفت که استودیوهایی که برای برند پلی استیشن بازی می‌سازند، سال‌هاست که تحت نام این برند در حال فعالیت هستند و طی این سال‌ها به تجربیات و شکلی از هماهنگی با یکدیگر رسیده‌اند که استودیوهای ایکس باکس برای رسیدن به آن همچنان به زمان نیاز دارند.

ایکس باکس در این نسل می‌تواند شرایط را کاملا تغییر دهد

همان‌طور که پیش از این هم گفتم، مایکروسافت با سرمایه‌گذاری زیادی که روی برند ایکس باکس انجام داده و استودیوها و سرویس‌های جذابی را که برای این برند توسعه داده، از پتانسیل بالایی برای موفقیت در نسل آینده برخوردار است.

در واقع وجود سرویس‌هایی مثل ایکس کلاود و بازی‌های زیادی که قرار است از سمت استودیوهای ایکس باکس عرضه شوند می‌تواند اوضاع را به نفع مایکروسافت تغییر دهد و به شناخته شدن بیشتر برند ایکس باکس بین عموم جامعه کمک شایانی کند.

مایکروسافت یکی از بزرگ‌ترین ابرکمپانی‌های دنیاست که درآمد و وسعت آن با سونی که بیشتر از همه به بخش بازی و سینما خودش وابسته است قابل مقایسه نیست و به همین خاطر هم بنیه مالی عظیمی که پشت برند ایکس باکس است می‌تواند این نام بیشتر از هر زمان دیگری معروف کند.

همه این موارد به این موضوع بستگی دارد که مایکروسافت و فیل اسپنسر به عنوان مدیر برند ایکس باکس تا چه اندازه در پیاده‌سازی سیاست‌های تازه خود موفق خواهند بود و سونی نیز چگونه می‌خواهد از اعتبار و قدمت برند پلی استیشن برای رقابت با ایکس باکس و مایکروسافت استفاده کند.

شما کدام یک از این دو کنسول را پاورتل می‌کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *