چگونه گوشی اندروید خود را به نسخه قبل دانگرید کنیم؟

آی تی رسان/ دانگرید سیستم‌عامل اندروید می‌تواند ساده و یا غیرممکن باشد. همه چیز به شرکت سازنده گوشی شما بستگی دارد. اگر قصد نصب تمامی نسخه‌های دلخواه اندروید بر روی گوشی خود را دارید، آنگاه بهتر است که یک گوگل پیکسل خریداری کنید. در این مطلب به نحوه ی دانگرید اندروید می‌پردازیم.

همه از آپدیت‌های اندروید راضی نیستند

همه و مخصوصا رسانه‌های فناوری، به به‌روزرسانی‌ها علاقه زیادی نشان می‌دهند. همین که نسخه جدید هرکدام از فناوری‌ها معرفی شد، تحلیلگران پای آن نشسته و در مورد آن صحبت می‌کنند. کاربران سیستم‌عامل اندروید، همیشه به دنبال اخبار و افشاگری‌های این سیستم‌عامل هستند، همچنین به محض آماده شدن نسخه جدید، آن را نصب می‌کنند. این تنها بخشی از جذابیت‌های این سیستم‌عامل است.

اما همگان چنین حسی ندارند. مواردی هم هستند که در آن‌ها اوضاع مطابق خواسته کاربران پیش نمی‌رود. نرم‌افزارهای سازمانی یکی از نمونه‌های نه چندان خوش‌نام در زمینه سرعت سازگاری هستند. شاید نسخه‌ جدید یک سیستم‌عامل به‌راحتی در فضای سازمانی قابل استفاده نباشد. مثلا شاید یک اسکنر دستی داشته باشید که اگر گوشی خود را آپدیت کنید، آنگاه نتوانید آن را مورد استفاده قرار دهید. هر چند که چنین موضوع‌هایی برای اکثر مردم، پیش نمی‌آیند.

البته در اکثر اوقات، وقتی که کاربری قصد بازگشت به نسخه قبلی یک سیستم‌عامل (در اینجا اندروید) را داشته باشد، دلیل اصلی این موضوع، به ناراضی بودن از خود آپدیت بازمی‌گردد. برخی‌ها با بعضی از باگ‌ها هم کنار می‌آیند، اما اگر تحمل مشکلات یک به‌روزرسانی فراتر از تحمل یک کاربر باشد، آنگاه وی نیز به دنبال بازگشت به نسخه قبلی خواهد بود. البته این موضوع در اکثر اوقات، از لحاظ عملی مشکل‌تر از تئوری است.

از تمایل به دانگرید اندروید گوشی خود، اطمینان حاصل کنید

بازگشت به نسخه قبلی یک سیستم‌عامل نیز دردسرهای خاص خودش را دارد. همچنین تهدیدهای امنیتی نیز بیشتر متوجه افراد تاره‌کار هستند. اگر قرار باشد که گوشی شما از نسخه سوم یک سیستم‌عامل استفاده کند، آنگاه شاید شرکت سازنده آن، مشکلات مربوط به نسخه دوم را رفع نکند. همچنین باید نحوه ی دانگرید اندروید گوشی خود را نیز فرا بگیرید. البته شاید در آخر نیز بفهمید که یکی از اپلیکیشن‌های مورد علاقه شما، با نسخه قدیمی اندروید سازگار نیست.

در هنگام معرفی نسخه جدید سیستم‌عامل اندروید، گوگل یک رابط کاربری برنامه‌نویسی جدید را برای توسعه‌دهندگان معرفی می‌کند. همچنین شرکت‌هایی همانند سامسونگ و هواوی نیز تغییراتی را بر روی اندروید گوشی‌های خود، اعمال می‌کنند. در اکثر اوقات، این تغییرات با نسخه‌های قدیمی‌تر سازگار نیستند. شاید برخی قابلیت‌های جدید، چندان برای شما اهمیت نداشته باشند. اما همیشه نیز این احتمال وجود دارد که در این بین، یکی از اپلیکیشن‌ها و یا قابلیت‌های موردنظر شما، با نسخه قدیمی‌تر اندروید سازگار نباشد. تقریبا راهی جهت رفع چنین مشکلاتی وجود ندارد، مگر اینکه نسخه شخصی‌سازی شده آن اپلیکیشن را نصب کنید.

البته شاید در بالا نیز نسبت به دانگرید اندروید، کمی زیاده‌روی کرده باشیم، زیرا برای اکثر ما، امکان بازگشت به نسخه قدیمی‌تر اندروید وجود ندارد.

دانگرید اکثر گوشی‌ها امکان‌پذیر نیست

اگر گوشی شما پیکسل و یا متعلق به شرکتی باشد که به شما اجازه آنلاک کردن بوت‌لودر (bootloader) را داده، و همچنین نسخه‌های مختلف اندروید را نیز در اختیار شما قرار دهد، آنگاه نحوه ی دانگرید اندروید نیز چندان مشکل نخواهد بود. همچنین انجام چنین کاری نیز چندان عجیب نخواهد بود. مثلا دیده‌ایم که شرکت‌هایی همانند موتورولا و HTC، راه‌کارهایی را جهت آنلاک کردن بوت‌لودر و همچنین نسخه‌های قدیمی‌تر اندروید را نیز در اختیار مدل‌های خاصی، قرار می‌دهند. اگر انجام این عملیات در گوشی شما امکان‌پذیر باشد، آنگاه فرایند چندان سختی در پیش نخواهید داشت.

از اطلاعات خود، پشتیبان تهیه کنید
نسخه موردنظر سیستم‌عامل را به همراه ابزارهای موردنیاز، دانلود کنید
در ادامه باید اطلاعات موردنیاز را گردآوری کرده و همچنین در این فرایند نیز دقت کافی را به خرج دهید

البته اطلاعات زیادی هم وجود دارند که بدون دسترسی روت نمی‌توانید از آن‌ها پشتیبان تهیه کنید. مواردی همچون پیشرفت بازی‌ها، تاریخچه پیام‌ها، تصاویر و ویدیوهای موجود در اپلیکیشن‌های پیام‌رسان و … که با فضای ابری همگام نمی‌شوند، از بین خواهند رفت. دلیل این موضوع نیز این است که در فرایند دانگرید، باید گوشی خود را به‌کلی پاک کنید. پیش از شروع فرایند نیز بهتر است که از تهیه پشتیبان گوشی خود، اطمینان حاصل کنید.

همچنین باید خود این فرایند را به‌خوبی شناخته و ابزارهای موردنیاز را نیز در اختیار داشته باشید. فلش کردن سیستم‌عامل چیزی نیست که بتوانید آن را در میانه راه، متوقف کنید.

از بین بردن امنیت گوشی

در ادامه آموزش نحوه ی دانگرید اندروید ، به مسائل امنیتی می‌رسیم. مشکل اینجاست که اکثر دستگاه‌های اندرویدی آنلاک نبوده و همچنین از ایمیج‌های کارخانه آماده نصب نیز برخوردار نیستند. شرکت‌ها معمولا به دلایلی، علاقه چندانی به انتشار نسخه قابل نصب سیستم‌عامل خود ندارند. همچنین پیدا کردن چیزی که بتوانید خودتان آن را فلش کنید، چندان آسان نیست. یکی از بهترین گزینه‌ها در این رابطه، این است که به فروم‌هایی مراجعه کنید که در آن‌ها سایر کاربران به دنبال پاسخ موردنظر شما می‌گردند.

پیدا کردن نسخه قدیمی‌تر اندروید، چندان آسان نبوده و این تازه اول راه است

پیدا کردن نسخه قدیمی‌تر یک سیستم‌عامل، بخش آسان کار است، زیرا باید موارد دیگر را نیز در نظر داشته باشید. معمولا آپدیت سیستم‌عامل، بوت‌لودر را نیز به‌روزرسانی می‌کند. به همین دلیل ابتدا باید بوت‌لودر نسخه پیشین را فلش کنید. بوت‌لودر از آن دسته نرم‌افزارهایی است که با استفاده از روش‌های عادی، قابل دانگرید نیست. بنابراین حتی در صورت عملی بودن این کار نیز باید ترفندهایی را به کار ببرید. فلش اشتباه بوت‌لودر نیز یکی از دلایل قطعی بریک شدن گوشی‌های اندروید است.

گاهی اوقات، فلش نرم‌افزار گوشی شما، رویه‌ای آسان داشته و انجام آن چندان مشکل نیست. البته شوربختانه همیشه این‌گونه نبوده و می‌توانید افرادی را پیدا کنید که در این زمینه دچار مشکل شده‌اند. در اینجا چندان قصد باز کردن این موضوع را نداریم، اما باید بدانید که فرایند ۵ دقیقه‌ای فلش کردن، نیازمند ساعت‌ها مطالعه به‌عنوان پیش‌نیاز انجام این کار است.

کاستوم رام‌ها می‌توانند پاسخ موردنظر شما باشند

اگر در هر صورت قصد دانگرید اندروید گوشی خود را داشته و از دست دادن گارانتی نیز چندان برایتان حائز اهمیت نیست، آنگاه یک کاستوم رام نسبت به دانگرید واقعی، می‌تواند گزینه بهتری باشد.

کاستوم رام‌ها، نسخه‌های شخص ثالثی اندروید بوده که توسط اشخاصی مثل شما، ایجاد و تعدیل می‌شوند. البته گاهی اوقات تولیدکنندگان گوشی‌ها نیز در این مسیر، کمک‌هایی را ارائه می‌دهند. مثلا جوامع متعلق به شرکت‌هایی همانند وان‌پلاس و سونی، در این زمینه فعالیت دارند. هر چند که در اکثر اوقات، کاستوم رام‌ها فقط توسط اشخاص و گروه‌هایی خوره فناوری، توسعه داده می‌شوند.

کاستوم رام می‌تواند به معنای برخورداری از مزیت‌های هر دو طرف باشد؛ یعنی نسخه‌ای از اندروید که به‌روزرسانی‌ها و قابلیت‌های جدید و همچنین ویژگی‌های حذف شده از جانب شرکت تولیدکننده گوشی را در خود جای داده است. در این زمینه باید قید گارانتی را زده و بدانید که نصب کاستوم رام می‌تواند به اندازه دانگرید کردن اندروید، مشکل باشد. اگر گوشی شما محبوب باشد، آنگاه احتمالا می‌توانید در جاهایی همانند XDA Developers، کاستوم رام‌های آن را نیز پیدا کنید. این وب‌سایت جهت به‌اشتراک‌گذاری چنین مواردی ایجاد شده است.

شاید از شنیدن این موضوع چندان راضی نباشید، اما در هر صورت شرکت‌ها نمی‌خواهند که شما بتوانید تمامی نرم‌افزارهای مورد علاقه خود را بر روی گوشی گران‌قیمت خود (که پول آن را نیز پرداخت کرده‌اید)، نصب کنید. این قضیه بیشتر شبیه به این است که انگار ما صاحب دستگاه خود نیستیم. به هر حال این یک واقعیت بوده و ظاهر هم قرار نیست که به این زودی‌ها، چیزی عوض شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *