کارمندان، اپل را به استعفا تهدید کردند

پاورتل/ گفته می‌شود برخی از کارمندان اپل از سیاست‌های سخت‌گیرانه در قبال دورکاری بسیار شاکی هستند و قصد دارند این شرکت را ترک کنند.
   
سال گذشته جهان پذیرای میهمانی ناخوانده بود که بسیاری از عادات و شیوه زندگی ما را تغییر داد. شیوع ویروس کرونا (Covid-19) روی کسب‌وکارها نیز تأثیرگذار بود و درنهایت شرکت‌ها را مجبور به دورکاری کرد و بسیاری از آن‌ها به دلیل مزایای دورکاری به‌طور کامل و دائمی در حال تغییر مسیر به این سمت هستند.

نظرسنجی جامعه تحلیلی گارتنر از ۳۱۷ مدیر و رهبران امور مالی در تاریخ ۳۰ مارس ۲۰۲۰ (۱۱ فروردین ۱۳۹۹) نشان می‌دهد که ۷۴ درصد مدیران، حداقل ۵ درصد از نیروی کار قبلی خود را حتی پس از اتمام همه‌گیری به دورکاری سوق می‌دهند.

شواهد حاکی از آن است که تعداد کارکنان دورکار ایالات متحده طی ۱۲ سال گذشته ۱۵۹ درصد افزایش یافته و انتظار می‌رود در سال‌های آینده این روند ادامه داشته باشد. به ‌لطف این شرایط، کارفرمایان نیز می‌تواند بیش از ۱۱ هزار دلار به‌ازای هر فرد، در سال صرفه‌جویی کنند و اگر این امر برای افرادی که می‌توانند و می‌خواهند از خانه کار کنند گسترش یابد، پس‌انداز کارفرمایان به‌طور بالقوه می‌تواند به ۶۹۰ میلیون دلار در سال برسد. با این‌ حال، به‌نظر می‌رسد که اپل اعتقادی به دورکاری ندارد و درواقع، کار حضوری در شرکت را یکی از ارکان مهم و فرهنگ سازمانی خود می‌داند که باعث نارضایتی برخی از کارمندان شده است.

کارمندان اپل ادعا می‌کنند که این شرکت بودجه‌ای را به‌منظور برنامه‌ریزی برای ایجاد یک مدل کار ترکیبی برای کارگران شرکتی در نظر نمی‌گیرد و در برخی موارد استثنائات کار از خانه را نیز نقض می‌کند. اکنون، اپل‌اینسایدر گزارش می‌دهد که برخی کارمندان ناراضی اپل این شرکت را به‌دلیل قوانین سختگیرانه درباره دورکاری تهدید به ترک کار کرده‌اند.

ماه گذشته، اپل از یک برنامه‌ی کاری ترکیبی خبر داد که از ماه سپتامبر (شهریور) به‌مدت سه‌روز در هفته کارمندان را به دفتر باز می‌گرداند که در حقیقت، هم‌سو با حرکت به سمت فعالیت‌های عادی شرکت‌ها پس از محدودیت‌های بیماری همه‌گیر در یک دوره طولانی کار از خانه است. بااین‌حال، دیری نپایید که برنامه یادشده با مخالفت کارکنان مواجه شد و آن‌ها با استناد به مزایای کار از خانه، خواستار یک شرایط انعطاف‌پذیرتر و دورکاری برای همیشه بودند. این درخواست به‌شدت رد شد و اواخر ماه گذشته، مدیر ارشد خرده‌فروشی اپل، دیردری اوبرایان خط مشی شرکت را در زمینه سیاست‌های کار از راه‌دور اعلام کرد و گفت:

ما معتقدیم که همکاری حضوری برای فرهنگ و آینده ما ضروری است. با لحظه‌ای تأمل درباره محصولات باورنکردنی سال گذشته، متوجه می‌شویم محصولات و اجرای آن براساس سال‌ها کاری ساخته شد که ما همه با هم حضوری داشتیم انجام می‌دادیم.

کارمندان ادعا می‌کنند که اپل استثنائات کار ترکیبی مربوط به قانون دفتر که قبلاً اتخاذ کرده بود، اجرا نمی‌کند. به‌عنوان مثال، یک کارمند ناشناس که در حال حاضر از طریق محل اقامت ADA مجاز به کار در خانه است، می‌گوید که اپل این استثنا را در ماه سپتامبر لغو خواهد کرد و متعاقبا، فرد یادشده شغل خود را از دست می‌دهد.

اپل ظاهرا برای افرادی که شرایط پزشکی مستند دارند، استثناهایی ایجاد خواهد کرد؛ اما طبق گزارش‌ها، اخذ شرایط در صورتی انجام می‌شود که کارمندان وضعیت خود را با انتشار سوابق پزشکی به شرکت تأیید کنند و از قرار معلوم، باعث ناراحتی برخی از افراد شده است.

گفته می‌شود کارمندان در حال ایجاد ائتلافی برای پاسخ به اپل هستند و گفته می‌شود حداقل ۱۰ نفر از کارکنان قصد دارند این شرکت را ترک کند و احتملا به این آمار نیز اضافه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *