گرمایش حاصل از استخراج بیت کوین دریاچه یخچالی را به استخر آب گرم تبدیل کرد

پاورتل/ گرمایش حاصل از یکی از نیروگاه‌های سوخت‌های فسیلی که شرکتی خصوصی آن را به‌منظور استخراج بیت کوین خریده، باعث گرم‌شدن آب‌های دریاچه یخچالی دوازده‌هزارساله در نیویورک شده است.
   
نیروگاه سوخت‌های فسیلی قدیمی گرینیج که یکی از شرکت‌های خصوصی به‌منظور تأمین توان برای استخراج بیت‌کوین خریده، نه‌تنها هوای منطقه آپ‌استیت در نیویورک را بسیار آلوده کرده است؛ بلکه با واردکردن گالن‌ها آب گرم به دریاچه یخچالی سنکا در همان منطقه، باعث گرم‌شدن این دریاچه دوازده‌هزارساله شده است. ساکنان این منطقه می‌گویند: «آب روخانه آن‌قدر گرم است که گویا وارد وان آب‌گرم شده‌اید.»

در گذشته، فکر گرم‌شدن دریاچه سنکا به‌دلیل حضور این نیروگاه ساکنان را چندان آزار نمی‌داد؛ چراکه خانه‌هایشان از برق تولیدی همین نیروگاه استفاده می‌کردند؛ اما در‌حال‌حاضر، بخش زیادی از توان تولیدی توربین‌های نیروگاه که از سوزاندن گاز طبیعی به‌دست می‌آید، صرف استخراج بیت‌کوین برای شرکت خصوصی هولدینگ اطلس شده است.

این شرکت که نیروگاه را به همین منظور خریده و بازسازی کرده است، در یک‌ونیم سال اخیر فعالیت‌هایش در زمینه استخراج بیت‌کوین را گسترش داده و با نصب هزاران ریگ استخراج رمزارز، حدود ۱،۱۰۰ بیت‌کوین تا ابتدای سال ۲۰۲۱ استخراج کرده است. این شرکت قصد دارد تا هزاران ریگ دیگر هم نصب کند که درنهایت، به مصرف ۸۵ مگاوات از ۱۰۸ مگاوات توان کل نیروگاه منجر می‌شود.

دریاچه یخچالی دوازده‌هزارساله سنکا یکی از جاذبه‌های طبیعی شگفت‌انگیز منطقه Finger Lakes به‌شمار می‌آید و همچنان آب آن تا حد مناسبی آشامیدنی است. بااین‌حال، آبزیان ساکن این دریاچه به دمای آب بسیار حساس هستند و در صورت افزایش بیش‌ازحد دما، با مشکل رشد روبه‌رو خواهند شد و از بین خواهند رفت. درحال‌حاضر، نیروگاه گرینیج روزانه ۱۳۵ گالن آب گرم وارد این دریاچه می‌کند.

بااین‌همه، گرمایش دریاچه سنکا تنها مشکلی نیست که نیروگاه برای طبیعت این منطقه به‌وجود آورده است. دسامبر ۲۰۲۰ و درحالی‌که نیروگاه فقط با ۱۳ درصد ظرفیتش در حال کار بود، عملیات استخراج بیت‌کوین شرکت اطلس ۲۴۳ هزار تن کربن‌دی‌اکسید و گازهای گلخانه‌ای وارد هوای منطقه کردند که درمقایسه‌با ابتدای همان سال ده برابر بیشتر بود. علاوه‌براین، آلودگی NOx که باعث به‌وجودآمدن بیماری‌های بی‌شماری ازجمله آسم و سرطان ریه و مرگ زودرس می‌شود، درمقایسه‌با ابتدای سال ده برابر بیشتر شده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *